Psychologové, marketéři a politici se přou, jak přesvědčit lidi, kteří se nechtějí nechat očkovat, aby svůj postoj přehodnotili. Někteří doporučují pozitivní motivaci: zdůrazňování benefitů pro jednotlivce, jejich blízké i celou společnost. Jiní sázejí na motivaci negativní: neočkované má přimět k vakcinaci ztížený nebo znemožněný přístup k zábavě nebo ke službám. Oba přístupy mají jedno společné: opírají se o racionální argumenty. Jenže co když je to slepá cesta? Co když o argumentaci a fakta vůbec nejde? Zatvrzelost řady antivaxerů a jejich neochota přijmout jakákoli vědecká vysvětlení naznačují, že antivakcinační postoj má blíže k pseudonáboženské víře, kterou racionálními argumenty vyvrátit nelze. Pokud to tak je, nacházíme se v ještě větším průšvihu, než se zatím soudilo. Nabízím indicie, které tomu naneštěstí nasvědčují.

Kde se bere antivaxerská víra

V Česku je značná poptávka po víře, samozřejmě nikoli té institucionalizované, spojené se standardními církvemi. Tato víra je v tuzemsku takřka mrtvá. Poptávka je po víře v „něco“, co má vyšší smysl a hodnotu než každodenní pachtění. Češi jsou „něcisté“, jak to trefně formuloval katolický kněz Tomáš Halík. V našem případě je podstatné, že takto neinstitucionálně lze věřit nejen v „něco“, ale i proti něčemu. Je to dokonce snazší. Víra založená na negaci neklade na člověka žádné nároky, přesto si „věřící“ může připadat, že je povznesen do vyšších sfér. Konkrétně to může vypadat takto: „Vakcína je zlo a my proti němu bojujeme, tudíž jsme dobří, osvícení, požehnaní. A náš život konečně získává smysl.“

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.