Na nejvyhlášenějších soutěžích krásy historických aut se to hemží značkami Rolls‑Royce, Bentley či Ferrari. Když už se tu objeví hvězda předválečné československé výroby, pochází z Kopřivnice. Vzácné tatrovácké kapkovité vozy dnes na českých silnicích běžně nejezdí, jednu vínovou Tatru T97 je ale čas od času možné potkat. Vlastní ji Josef Zajíček, majitel mosteckého autodromu a generální ředitel a investor české hodinářské značky Bohematic. „T97 jsem si pořídil jako svou nejmladší Tatru teprve před pár roky, protože mě oslovil její příběh. Odstartovala na ní úspěch značka Volkswagen, a přitom to málokdo ví,“ říká Zajíček.

V historii T97 sehrály roli dvě rozporuplné postavy, Adolf Hitler a Ferdinand Porsche, a také fakt, že budoucí nejprodávanější Volkswagen na světě se inspiroval tatrovkami tak výrazně, že byl z plagiátorství po čase usvědčen. Hitler se řadil mezi obdivovatele uhlazených tatrovek a sám se v nich nechal rád vozit. „Tatry jsou auta ideální pro německé dálnice!“ prý dokonce prohlásil. V polovině 30. let pověřil konstruktéra Ferdinanda Porscheho návrhem lidového automobilu. Vůz jménem KdF‑Wagen – podle označení nacistické organizace Kraft durch Freude, Radostí k síle – později vešel ve známost jako Volkswagen s přezdívkou Brouk. Konstrukcí se však víc než nápadně podobal kopřivnickým autům, a dokonce využíval technická řešení, na která měl patent geniální tatrovácký konstruktér Hans Ledwinka.

Zbývá vám ještě 60 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 159 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
Máte již předplatné?
Přihlásit se