Stesk po zmizelých výrobcích zdaleka není jen východním fenoménem. I třeba dnešní Britové, Francouzi či Italové při sledování starých filmů často vnímají především dávno zaniklé značky a upřímně žasnou, že ještě před třiceti či čtyřiceti lety byl jejich svět hodně jiný a mnohem méně globalizovaný.
V bývalém Československu je ovšem "materiální základna" pro toto nostalgické vzpomínání ještě silnější, neboť zdejší svět chutí, vůní a hraček se během krátké doby proměnil zcela revolučně.
Na tuto vlnu naskočil publicista Michal Petrov, který shromáždil úctyhodné množství informací o nabídce konzumního zboží v někdejší ČSSR. "Vydejme se proti proudu času do světa, který byl lecjaký, jen ne černobílý," vyzývá jeho kniha Retro ČS - co bylo (a nebylo) za reálného socialismu.
Publikace se přitom téměř nevěnuje politice, nýbrž nejběžnějším věcem, které obyvatele obklopovaly v každodenním životě. Tyto artefakty jsou ovšem zasazeny do společenských souvislostí.
Publikace připomíná, že železná opona znamenala občanské nevolnictví, ale zároveň i bezpečí "rezervace" pro původní domácí výrobu a specifické značky. Což je objektivní hodnocení: tuzemská ekonomika byla do roku 1990 do značné míry uzavřená. Na dovoz spotřebního zboží ze Západu chyběly devizy, výrobky ze "spřátelených" zemí většinou mívaly nižší úroveň a import z Východu komplikovala nekompatibilita hospodářských systémů.
Československo se navíc bránilo jakémukoli vnějšímu zadlužování, a tak se při zásobování vnitřního trhu muselo do značné míry spoléhat samo na sebe. Na druhou stranu si ovšem řada domácích výrobků udržovala vysokou kvalitativní úroveň, jež mnohdy udivovala i návštěvníky ze Západu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.