Kniha se nemá hodnotit podle obalu a člověk podle prvního dojmu. Vždycky však není snadné tyhle zásady dodržet. Přesvědčili se o tom účastníci experimentu vedeného Alison Adcockovou z Duke University v americkém Durhamu. Ti si měli vybrat jednu z dvaceti beden s různými bazarovými předměty. Nabízely se tu věci prakticky bezcenné, třeba starý nefunkční budík, i věci, které ještě nějakou hodnotu měly, například zánovní stolní lampa.

Účastníci netušili, že obsah všech beden má stejnou hodnotu a jsou v něm ve stejném poměru zastoupeny jak nepotřebné krámy, tak užitečné věci. Ty byly v boxech různě uložené. V některých ležely nejcennější předměty navrchu, v jiných uprostřed, v dalších až úplně na dně a někde byly promíchané. Dobrovolníci měli označit bednu, jejíž obsah považují za nejcennější a kterou by byli ochotni koupit. Někteří se museli rozhodnout hned, jiní si vybírali až druhý den a mohli se na definitivní volbu vyspat.

výsledků experimentu publikovaného ve vědeckém časopise Journal of Experimental Psychology: General vyplývá, že při bezprostředním rozhodování volili dobrovolníci bednu podle předmětů uložených navrchu. Za obsah těchto beden byli dokonce ochotni zaplatit o 10 procent vyšší cenu, než jaká byla skutečná hodnota věcí. „Potvrdilo se, že lidé dají hodně na první dojem,“ říká Alison Adcocková.

Tato tendence se ale neprojevila u dobrovolníků, kteří bednu vybírali až druhý den a mohli se na rozhodnutí vyspat. Ti na první dojem nedali a boxy s lákavým obsahem ve vrchní vrstvě nepreferovali.

„Rozhodnutí podle prvního dojmu není špatné, když se podle prvních přečtených stran rozhodujete, jestli budete pokračovat v četbě knížky,“ vysvětluje Adcocková. „Když jde o závažnější rozhodnutí, jako je výběr zaměstnance nebo partnera, je dobré se na to vyspat. Mozek ve spánku všechno přebere, utřídí a nabídne nejlepší volbu.“

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist