Aktivní sportování lidskému organismu prospívá. Tým japonských neurologů vedený Šintaróem Satóem z Wasedské univerzity však došel ve studii publikované vědeckým časopisem Sport Management Review k závěru, že sport svědčí i divákům. Těm se aktivují nervové obvody zodpovědné za vznik pocitů uspokojení. Pravidelní návštěvníci sportovních akcí mají v těchto centrech dokonce mohutnější šedou kůru mozkovou.

Z dotazníků vyplněných zhruba 20 tisíci dobrovolníky vyplynulo, že lidé pravidelně sledující sportovní podniky jsou v životě spokojenější. To není zas tak převratná novina. Pozitivní psychologický efekt prokázali vědci u sportovních fanoušků už dřív. Z těchto studií ale nebylo jasné, zda je sledování sportu skutečnou příčinou toho, že se diváci cítí lépe. Vědci proto hodnotili spokojenost dalších více než dvou stovek dobrovolníků před a po zhlédnutí sportovního utkání. Tady už se pozitivní efekt na náladu ukázal jasně, i když nebyl stejně silný u všech sportů. Třeba zápas v baseballu zvedl Japoncům náladu více než sledování golfového turnaje.

Nejzajímavější výsledky přinesly experimenty, při kterých vědci magnetickou rezonancí zaznamenávali aktivitu mozku dobrovolníků sledujících sportovní přenos. U těchto lidí docházelo k aktivaci mozkových center zodpovědných za vznik pocitu uspokojení. Další vyšetření odhalila, že pravidelným návštěvníkům sportovních podniků v těchto mozkových centrech nabývá na objemu šedá mozková hmota. Sledování sportovních zápasů tak má přímý vliv na stavbu mozku. Fanoušci z toho těží i ve chvílích, kdy sport nesledují. Mohutnější centra předurčují člověka k častějším a silnějším pocitům štěstí a spokojenosti. 

„Sledování sportu dělá lidem dobře a prospívá jim i dlouhodobě, protože u nich navozuje změny v mozku. Pokud si chcete celkově zpříjemnit život, sledujte pravidelně sport,“ shrnuje výsledky studie vedoucí týmu Šintaró Sató.

Baví vás moderní technologie? To byste si neměli nechat ujít newsletter Týden s technologiemi, díky kterému dostanete do téměř pravidelného pátečního e-mailu to nejzajímavější dění a produktové novinky za celý týden.