Srovnání s Narcos se nelze vyhnout. Jak by také ne, když první epizoda seriálu Griselda urazí sotva pár sekund a už se na obrazovce cituje Pablo Escobar. Právě o něm v roce 2015 natočili režisér Andrés Baiz a producent Eric Newman pověstný kvazi dokumentární seriál a přiložili tak velké poleno na ohýnek, který rozpaloval vzestup Netflixu. Teď se ti samí tvůrci vracejí jakoby na místo činu a vyprávějí příběh Kokainové kmotry, se kterou Escobar údajně kdysi vyrůstal v kolumbijských ulicích.
„Jediný muž, kterého jsem se kdy bál, byla žena jménem Griselda Blanco,“ prohlásil prý o mnoho let později a právě tato replika uvozuje minisérii. Chytrý tah. Autoři jasně odkazují na svou předcházející práci, ale zároveň si berou Escobara za svědka, že příběh Griseldy je výjimečný. A proto také volí úplně jiné prostředky.
„Tam, kde byl Narcos ponurým, drsným popisem Escobarova vzestupu a pádu, je Griselda stylizovanou polofikcí, hranou rychle a volně. Zejména ve světle strašlivého utrpení a zkázy, které za sebou ona a její spolupracovníci zanechávají během let, jež jsou zachyceny v šesti intenzivních seriálových dílech, je to ta nejděsivější zábava,“ konstatovala Lucy Manganová, recenzentka The Guardian, a společně s dalšími kritiky chválí vedle efektní režie především výkon Sofíe Vergaraové. Kolumbijsko-americká kráska, která je spíše známá z přehlídkových mol a televizních komedií, nejprve v maskérně dostane úplně jinou vizáž. A pak – před kamerou – krok po kroku, gram po gramu kokainu, milion od milionu dolarů – prochází děsivou vnitřní proměnou. Z ženy, která na začátku prvního dílu prchá se třemi dětmi z kolumbijského Medellínu, aby se osvobodila od manžela pasáka a drogového dealera, se stává monstrem, které neváhá zlikvidovat každého, kdo chce ohrozit její byznys či rodinu.
Alkohol je nebezpečnější než heroin. A konopí bychom měli uvolnit víc, říká Vobořil
O rodinu jde v mafiánském příběhu samozřejmě na prvním místě. Jedině proti svým synům se Griselda Blanco nikdy neobrátí ve zlém – zatímco své konkurenty, nepřátele, přátele i blízké, včetně exmanželů, kosí bez milosti. V tomhle směru scénář sežvýkává všechna osvědčená klišé, přičemž hlavní postava, jež důsledně obléká přiléhavé živůtky a zářivé župánky, však přece jen odkrývá ještě pár rovin navíc. Třeba sexismus v podání drogových šéfů, který na první pohled Griseldu degraduje, ale vlastně zvýhodňuje.
Vůbec způsob ženského myšlení, ženské přátelství až sesterství a ženská sounáležitost jsou onou pověstnou třešinkou, byť recept k samotnému dortu zvolili tvůrci poměrně předvídatelný. Můžeme pak vést diskuse o tom, že „ženská témata“ jsou dnes prvoplánovým marketingovým tahem, můžeme se smát postavě policejní vyšetřovatelky, která se potýká v mužském kolektivu se stejnými problémy jako mafiánka (a didaktičnost čouhá z každé stránky ve scénáři), ale když se Griselda Blanco ve vězení dozví, že smrt dostihla i tři ze čtyř jejích synů…
No, nebudete ji litovat, i kdyby ten západ slunce byl ještě jímavější, ale zadáte její jméno možná ve Wikipedii. „Griselda Blanco Restrepo byla zabita v Medellínu 3. září 2012,“ píše se tam. To zase není tak dávno, že. Až zamrazí.
Griselda (USA, 2024)
SERIÁL, režie Andrés Baiz, na Netflixu od 25. 1.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist