Obor buněčného zemědělství slibuje potraviny vypěstované v biotechnologických provozech. Doposud se vědci soustředili na maso, jež by narostlo v obřích bioreaktorech a jeho produkce by se obešla bez zvířat. Propagátoři buněčného zemědělství slibují ekologičtější produkci, než jakou nabízejí tradiční farmy. Snahy biotechnologů ale váznou na malém objemu výroby a nízké ekonomické efektivitě. Ani chutí zatím maso „ze zkumavky“, zdá se, nikoho příliš neohromilo.

Studie týmu vedeného Heikem RischeremFinského technického výzkumného centra v Espoo ukazuje, že se laboratorní produkce nevyhýbá ani zemědělským plodinám. Finští biotechnologové představili ve vědeckém časopise Agricultural and Food Chemistry buněčné pěstování kávy. Rischer a jeho spolupracovníci upozorňují, že do roku 2050 stoupne světová spotřeba kávy třikrát, ale sklizeň může v důsledku globálních změn klimatu v příštích 30 letech klesnout na polovinu, protože kávovníkové plantáže budou decimovány škůdci a chorobami, především pak rzí Hemileia vastatrix.

Rischer a spol. kultivovali v laboratorním bioreaktoru nadrobno nasekané listy kávovníku arabského. Když se rostlinná pletiva pomnožila, vědci je lyofilizovali (vysušili mrazem) a namleli na jemný prášek. Ten následně podrobili třem různým procedurám imitujícím pražení kávových bobů. Nejintenzivněji pražený produkt získal tmavou barvu, která připomínala kávu. Obsahoval také široké spektrum aromatických a chuťových látek typických pro praženou kávu arabiku. Prášek měl dvakrát více kofeinu než produkty získané při předchozích pokusech o vypěstování „kávy ze zkumavky“. Bohužel, ve srovnání se skutečnými kávovými boby je kofeinu stále ještě málo.

Zkušení degustátoři kávy posoudili nápoj uvařený z produktu Rischerovy laboratoře a konstatovali, že v mnoha ohledech připomíná skutečnou kávu. K dokonalé chuti mu však stále chybí důležité látky, jako je guajakol nebo některé pyraziny.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

• Veškerý obsah HN.cz