Nejvýznamnější a nejlépe placený malíř své doby, jehož rozsáhlé dílo i po více než tři sta letech přitahuje a zneklidňuje. A také živel, který nerespektoval profesní a společenská pravidla, až zemřel v naprosté chudobě. Petr Brandl.

„Pro mě osobně je symbolem barokního umění v Čechách a vždy mě fascinoval jako člověk a umělec svou vzdorovitostí a chutí nejít ve vyšlapaných cestách,“ říká pro HN kurátorka výstavy Andrea Steckerová. Před lety navázala na práci Jaromíra Neumanna, který se Brandlovým dílem celoživotně zabýval. Díky množství zdokumentovaných děl i archivních materiálů, jež se jim oběma podařilo nashromáždit, vystavěla současnou expozici na konceptu dvou prolínajících se příběhů.

Lidé prochází mezi 64 Brandlovými obrazy, mezi monumentálními oltářními plátny, portréty, autoportréty i méně známými žánrovými obrazy a na popiskách k jednotlivým artefaktům si čtou i o životních eskapádách jejich autora. „Brandlův bohémsky vedený život k tomu doslova vybízel,“ vysvětluje kurátorka. „Návštěvník tak může z výstavy odcházet s pocitem, že zhlédl dílo geniálního umělce, ale také člověka z masa a kostí se všemi jeho chybami a neřestmi.“

A přesně to se také ve Valdštejnské jízdárně odehrává. Zdá se, že oproti českým zvyklostem se dokonce v této expozici i víc diskutuje. Mimochodem, vystaveny jsou i dosud zcela neznámé Brandlovy obrazy – třeba Kristův křest z polského Zabowa. „Tamní památkář mě kontaktoval, poslal fotografii a já jsem s velkou radostí odpověděla, že je to vskutku dílo Petra Brandla. Tento obraz je na výstavě prezentován spolu se slavným obrazem stejného námětu, který Brandl vytvořil pro hlavní oltář kostela v Manětíně,“ říká Andrea Steckerová a nepochybuje, že další díla tohoto výjimečného umělce ještě objevena budou.

Petr Brandl. Příběh bohéma

VÝSTAVA, Národní galerie, Valdštejnská jízdárna, od 20. října do 11. února

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.