Nejvýznamnější a nejlépe placený malíř své doby, jehož rozsáhlé dílo i po více než tři sta letech přitahuje a zneklidňuje. A také živel, který nerespektoval profesní a společenská pravidla, až zemřel v naprosté chudobě. Petr Brandl.
„Pro mě osobně je symbolem barokního umění v Čechách a vždy mě fascinoval jako člověk a umělec svou vzdorovitostí a chutí nejít ve vyšlapaných cestách,“ říká pro HN kurátorka výstavy Andrea Steckerová. Před lety navázala na práci Jaromíra Neumanna, který se Brandlovým dílem celoživotně zabýval. Díky množství zdokumentovaných děl i archivních materiálů, jež se jim oběma podařilo nashromáždit, vystavěla současnou expozici na konceptu dvou prolínajících se příběhů.
Lidé prochází mezi 64 Brandlovými obrazy, mezi monumentálními oltářními plátny, portréty, autoportréty i méně známými žánrovými obrazy a na popiskách k jednotlivým artefaktům si čtou i o životních eskapádách jejich autora. „Brandlův bohémsky vedený život k tomu doslova vybízel,“ vysvětluje kurátorka. „Návštěvník tak může z výstavy odcházet s pocitem, že zhlédl dílo geniálního umělce, ale také člověka z masa a kostí se všemi jeho chybami a neřestmi.“
Kulturní tipy: Drama Úsvit, knihy na Šumavě a festival ukrajinského filmu
A přesně to se také ve Valdštejnské jízdárně odehrává. Zdá se, že oproti českým zvyklostem se dokonce v této expozici i víc diskutuje. Mimochodem, vystaveny jsou i dosud zcela neznámé Brandlovy obrazy – třeba Kristův křest z polského Zabowa. „Tamní památkář mě kontaktoval, poslal fotografii a já jsem s velkou radostí odpověděla, že je to vskutku dílo Petra Brandla. Tento obraz je na výstavě prezentován spolu se slavným obrazem stejného námětu, který Brandl vytvořil pro hlavní oltář kostela v Manětíně,“ říká Andrea Steckerová a nepochybuje, že další díla tohoto výjimečného umělce ještě objevena budou.
Petr Brandl. Příběh bohéma
VÝSTAVA, Národní galerie, Valdštejnská jízdárna, od 20. října do 11. února