Zkuste si nahlas nebo v duchu zazpívat známý stupnicový popěvek „do‑re‑mi‑fa‑sol‑la‑si‑do“. A teď se pokuste mezi prvními dvěma tóny „do“–„re“ zabroukat pět dalších „malých“ tónů. Jde to? Hudební skladatel Alois Hába, který se narodil v roce 1893 ve Vizovicích, se takovým rozdělením tónů zabýval. V šestinotónech, tedy při rozdělení jednoho celého tónu na šestiny, napsal operu i další skladby a ve 30. letech minulého století nechal vyrobit také unikátní hudební nástroj, na který je možné tyto kompozice zahrát.

Šestinotónových harmonií s několika řadami kláves vzniklo pro Hábu více, jen na jedno z nich se ale dá hrát i dnes. Zcela přesně řečeno, šestinotónové harmonium z Českého muzea hudby v Praze nyní dokáže rozeznít jediný člověk na světě, osmadvacetiletý rodák z Ostravy Miroslav Beinhauer. Díky zapálení tohoto klavíristy pro Hábu i harmonium nyní pro zapomenutý nástroj píšou nové skladby přední autoři soudobé světové hudby.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se