Ruth Orkin: A Photo Spirit

VÝSTAVA, Galerie výtvarného umění v Ostravě, 6. 3. až 12. 5.

Městské ulice a ženy, krásné, volné, ambiciózní. Témata, která dominují tvorbě Ruth Orkinové, jedné z mála profesionálních fotografek, jejíž snímky ve 40. a 50. letech tiskly New York Times, časopisy Life nebo Look. Zvláště její záběry sebevědomých žen byly v té době de facto převratné. Například snímek Americká dívka v Itálii z roku 1951, který zachycuje fotografčinu přítelkyni Ninalee Craigovou, obklopenou vyzývavými mužskými pohledy (a který uvozuje tento text) se stal v 70. letech symbolem ženského hnutí. Není divu, že nebude chybět ani v Ostravě. 

Open House Praha

ARCHITEKTURA, výpravy do Stínadel (7. 3.) a pražských kaváren (9. 3.)

Desátý ročník festivalu, který otevírá dveře pražských domů a míst, jež jsou běžně nedostupná, se bude konat až v květnu, jeho organizátoři však po celý rok zvou na výpravy za zajímavou architekturou a neopakovatelným geniem loci. Dozvíte se při nich třeba, jak to doopravdy bylo s Rychlými šípy a najdete i kostel s podzemní hřbitovní chodbou. Anebo si můžete dát dobrou kávu tam, kde se scházeli obrozenci či se zrodil spolek Devětsil. 

Open House Praha - ARCHITEKTURA výpravy do Stínadel (7. 3.) a pražských kaváren (9. 3.)
Foto: Tomáš Sysel

Jaroslav Havlíček: Zavražděný sen a jiné povídky

LITERATURA, audiokniha, vydalo nakl. OneHotBook, 2024

„Znal jsem Petrolejové lampy, Neviditelného nebo Helimadoe, ale dlouho mi zůstaly utajené povídky Jaroslava Havlíčka,“ říká herec Igor Bareš a podobně na tom bude asi většina čtenářů, a to i těch, kteří se slušně orientují v české meziválečné próze. Antologie povídkových textů, které známý herec nejen načetl, ale podílel se i na jejich výběru, „zaujme poetikou a aktuálností. Jsou to vybroušené literární skvosty, jimž nechybí nadhled a vtip,“ ujišťuje režisér Michal Bureš.

Jaroslav Havlíček: Zavražděný sen a jiné povídky
Foto: OneHotBook

Eigasai 2024

FESTIVAL, Kino Lucerna, Praha, do 3. 3.

Téměř rok trvající cesta autostopem z Prahy do Japonska znamenala pro Zdeňka Thomu zásadní zlom. Psal se rok 1970 a známý fotograf se rozhodl, že od té chvíle bude už cestovat jen východním směrem. V 28 zemích Asie, hlavně v Japonsku, Číně, Tibetu, Nepálu, Indii, a na Filipínách, strávil souhrnně více než sedm let a na každém kroku fotil, posléze napsal řadu cestopisných knih a uspořádal na 160 výstav. Navazuje na ně současná expozice v Kavárně Lucerna, zatímco v kině se promítají japonské filmy a hraje Divadlo Kjógen.

Eigasai 2024
Foto: Zdeněk Thoma

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.