Zdálo se, že hitem letošní předvánoční aukce Galerie Kodl budou opět obrazy Toyen. Vrcholné poválečné plátno Il s’anime, pocházející z roku 1957, a zvláště pak obraz Monte Carlo z roku 1926, který se doslova vynořil ze soukromé sbírky takřka po 100 letech, patří k unikátům, u nichž lze předpokládat aukční rekordy. Vždyť právě Monte Carlo jde do dražby, která se koná v neděli 26. listopadu na pražském Žofíně, s vyvolávací cenou 18 milionů. Je to nejvyšší položka v celé aukční kolekci. Ta čítá ještě na 198 uměleckých děl a řadu slavných jmen – od Josefa Mánesa, Václava Brožíka přes Antonína Slavíčka, Rudolfa Kremličku až po Emila Fillu, Jana Zrzavého či Josefa Bolfa a Jana Kalába.

Tahle vybraná společnost, reprezentující vlastně tři staletí českého výtvarného umění, byla – jak je zvykem – představena od začátku listopadu na předaukční výstavě, a právě během ní vypukl nečekaný spor. Záminkou se staly dva obrázky, jež v 50. letech namaloval Václav Havel a které se našly v pozůstalosti po jeho bratru Ivanovi. Žena Ivana Havla, Dagmar, je společně s jinými věcmi nabídla Galerii Kodl, aby formou charitativní dražby získala další peníze na rekonstrukci Lucerny. Havlovy obrázky Krajina se sluncem a reminiscence na slavný Autoportrét Vincenta van Gogha měly startovat v nedělní aukci na 400 tisících korunách, ale reportáž z pořadu České televize 168 hodin zpochybnila jejich pravost, a to prohlášeními spolupracovníků Václava Havla a také jeho manželky Dagmar. Ti tvrdí, že někdejší prezident nikdy o svých výtvarných pokusech nemluvil. Jeho švagrová pochyby odmítá a naopak argumentuje, že vlastní ještě další kresby Václava Havla.

V poměrně zmatené a výbušné atmosféře se proto Martin Kodl rozhodl povolat na pomoc další znalce. „My jsme o pravosti a originalitě obou obrazů nepochybovali, ale vzhledem k nastalým okolnostem jsme požádali Ústav pro prověřování pravosti výtvarných děl Trinity Art Research o vypracování odborné analýzy,“ řekl pro HN majitel předního aukčního domu a poskytl také text závěrečné zprávy Trinity Art Research. Z ní vyplývá, že restaurátoři Tomáš Berger a David Frank analyzovali nejen obě inkriminovaná plátna, ale srovnávali je také s třetím dílem – olejem Noční chodci. Ten je prokazatelně prací Václava Havla, jenž toto své rané dílko věnoval sochaři Jaroslavu Rónovi a pak o něm napsal do časopisu Raut lehce ironizující, typicky havlovské pojednání.  

kultura, O svém dalším obraze Noční chodci napsal v 90. letech Václav Havel vtipné pojednání do časopisu Raut.
O svém dalším obraze Noční chodci napsal v 90. letech Václav Havel vtipné pojednání do časopisu Raut.
Foto: Galerie Kodl

„Na základě restaurátorského průzkumu můžeme konstatovat, že předložené obrazy jsou autentickými pracemi Václava Havla,“ stojí ve zprávě, kterou vydal Trinity Art Research sedm dní před plánovanou aukcí. Martin Kodl je tedy přesvědčen, že i její dobročinná část bude úspěšná. „Při této nečekané badatelské rešerši bylo objeveno mnoho nových faktů, ale i několik dalších vzácných olejomaleb, spojených s poutavým a zajímavým vyprávěním jejich majitelů, pamětníků a přátel Václava Havla,“ říká a slibuje, že se o ně galerie ráda s veřejností podělí ještě během posledních dnů předaukční výstavy. Ta je otevřena na Národní třídě do soboty. 

Mimochodem – obraz Monte Carlo lze považovat také za nečekaný objev, a to v kontextu rané artificielistické tvorby Toyen. Jeho cena se v době uzávěrky HN už vyhoupla v rámci předaukčních limitací na Artslimit.com na 26 milionů korun. Zdá se, že se přece jen zase schyluje k rekordům. 

Předaukční výstava Galerie KODL

VÝSTAVA do 25. listopadu, AUKCE 26. listopadu

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.