Odhalování mýtů. To je pracovní metoda, kterou Andrea Sedláčková zvolila, když se před třemi lety začala zabývat životem a dílem první dámy surrealismu. A ty, které dosud Toyen – navzdory časovému odstupu a astronomickým cenám jejích obrazů – vytrvale provázejí, také autorka definuje hned v úvodu knihy: „Dítě bez rodiny. Žena bez milostného vztahu. Tajemná bytost. Chudobná umělkyně. Čtyři mýty, čtyři klišé, které malířka z velké části sama vytvořila. Všechny lze vyvrátit. Jen se člověk musí obrnit velkou mírou trpělivosti a pátrat.“

A tak Andrea Sedláčková pátrala. V českých a francouzských archivech, ve státních i soukromých sbírkách, v memoárové literatuře, v uměleckých monografiích, v úřední i privátní korespondenci, v dobovém tisku a také snad na všech místech, kde Toyen žila či pobývala. Pak také v matrikách, v policejních spisech, v bankovních archivech, v denících přátel a souputníků nekonvenční umělkyně, v její rodině… „Byla jsem vždy šťastná, když se mi podařilo odhalit nová fakta a spatřit malířčiny obrazy, ale nejvíce jsem byla dojatá, když jsem našla hrob Toyeniných rodičů, který už údajně neexistoval,“ konstatuje v knize autorka a líčí jistou dávku satisfakce, kterou ten podzimní den na hřbitově Malvazinky pocítila. Je hrdá na to, že tak členům rodiny Čermínových, o nichž sama Toyen systematicky mlžila a mlčela, „vdechla jakýsi posmrtný život, kvůli kterému hroby existují“, a že z vrstev zapomnění vyprostila i další osobnosti, které byly pro Toyen důležité. 

Takřka 600 stránek životopisu, jehož vydání podpořily nadace Kellnerových a Galerie Kodl, je doplněno početnými reprodukcemi děl a spoustou nepublikovaných fotografií. A poznámky ke každé kapitole, v nichž autorka podrobně uvádí zdroje svých informací, pak potvrzují až investigativní přístup, který však nijak neubírá na čtivosti. Andrea Sedláčková umně balancuje na hranici biografie a životopisného románu, občas zabrousí do detektivky. Každopádně se jí daří držet tempo od první do poslední stránky, takže se čtenář rád nadchne i její osobitou interpretací některých událostí, rád s ní hledá souvislosti či dešifruje skryté autoportréty Toyen. To vše se samozřejmě může stát předmětem diskusí. Anebo – má se stát. Cesta za poznáním záhady jménem Toyen totiž určitě ještě nekončí. 

Andrea Sedláčková: Toyen, první dáma surrealismu

KNIHA, Nakladatelství Prostor, 2023 

Toyen: Il s’anime (1957). Dosud neznámý obraz ze sbírky Artura Schwarze je právě vystaven v Galerii Kodl, vydražen bude 26. listopadu.
Toyen: Il s’anime (1957). Dosud neznámý obraz ze sbírky Artura Schwarze je právě vystaven v Galerii Kodl, vydražen bude 26. listopadu.
Repro: archiv Galerie Kodl

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist