„Řada mladejch lidí je levicovejch a je to v pohodě. Kdo je levičák ve 40, je idiot.“ Výrok sledovaného youtubera a matadora sociálních sítí Petra Máry vyvolal vzrušenou debatu. Jeho expresivní vyjádření parafrázuje výrok tradičně připisovaný Winstonu Churchillovi: „Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce. Kdo je levičákem ve čtyřiceti, nemá rozum.“ Dobrá příležitost podívat se, jestli je dnes platný. Jsou opravdu lidé, kteří volí i ve středním a starším věku levici, hloupější než ti, kteří se kloní v pravicově orientovaným stranám? Odpověď není snadná a má několik vrstev. A možná se budete se divit, protože v jistém smyslu je to dokonce naopak.

Nejdříve ale osobní přípodotek. Výrok čtyřiačtyřicetiletého Petra Máry se mě trochu dotkl, protože moje osobní politická zkušenost se s ním trochu míjí. Mně je 52 let a moje generace, která dospívala kolem roku 1989, to má obráceně než on a Winston Churchill. Politicky jsme vyrůstali v protestu vůči levici zkarikované komunismem, a proto jsme ve dvaceti většinově přirozeně tíhli hodně doprava. A až dodatečně tenhle radikální postoj korigovali. Moje osobní vyznání by spíš znělo: „Kdo nebyl ve dvaceti tvrdý pravičák, neměl srdce. Kdo je jím ještě ve čtyřiceti, nemá rozum.“ Ale to jen na okraj, mimo jiné proto, že na to nemám kromě vlastní zkušenosti a rozhovory s generačními souputníky žádná exaktní data.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.