Syrovátka, odpad při výrobě sýrů, se stává velmi lukrativním produktem na trhu zdraví prospěšných potravin. Mohutný mlékárenský průmysl v Nizozemsku proto nasadil všechny své síly do boje za využití tohoto prudce rostoucího trhu.

V posledním desetiletí se syrovátka, vznikající při srážení či oddělování tekutin od pevných látek mléka při výrobě sýra, stala hlavním produktem sektoru, v němž se otáčejí miliardy eur.

Dlouho byla považována za odpad produkovaný ve velkém množství sýrařským odvětvím, které si s ním často nevědělo rady. Výzkumy však nedávno prokázaly, že tato tekutina je jedním z nejlepších přírodních zdrojů proteinů.

V posledních pěti letech značně vzrostla poptávka po syrovátce, ať už jde o potravinové doplňky pro kulturisty, pokrmy pro seniory obohacené proteiny, či o mléčnou výživu pro děti. A to do té míry, že o tuto tekutinu mají zájem i společnosti, které mléčné produkty nevyrábějí.

Jak uvádí Tage Affersholt, expert na mléčné produkty u dánské společnosti Business Consulting Group, měl světový trh se sušenou syrovátkou, rovněž označovanou jako mléčné sérum, loni objem 7,6 miliardy eur (asi 211 miliard Kč). Ve srovnání s rokem 2011 jde o nárůst o 36 procent. A v roce 2017 bude tento trh představovat devět miliard eur (250 miliard Kč), ujišťuje Affersholt.

Poptávka po syrovátce roste i navzdory slabšímu výkonu světové ekonomiky. A perspektivy jsou velmi dobré, vzhledem k růstu počtu seniorů v západních zemích a rozmachu střední třídy v Asii. Investice do tohoto sektoru od roku 2012 přesáhly tři miliardy eur (83,4 miliardy Kč), z toho dvě miliardy eur byly investovány jen v Evropě.

"V minulosti neměla syrovátka žádnou hodnotu, byla dobrá jen pro dobytek," potvrzuje expert na mléčné výrobky u finančního ústavu Rabobank Kevin Bellamy. "Naopak dnes tvoří podstatnou část zisku mlékárenských firem," dodává.

Nizozemsko, známé zejména výrobou sýrů gouda nebo eidam, je jedním z nejvýznamnějších producentů sušeného mléčného séra zbaveného minerálních látek, které se používá při výrobě mléčné výživy pro děti. A Nizozemsko také značně investuje do výzkumu a vývoje nových produktů.

FrieslandCampina, jedna z největších mlékárenských společností na světě, nyní ročně vyrábí přes 350 000 tun suchých produktů z mléčného séra. "Je to módní produkt, spotřebitelé si ho žádají," ujišťuje Fraser Tooley z této společnosti, která už do zlepšení technologie a kvality produktů investovala na 600 milionů eur (16,7 miliardy Kč).

Otevřela také výzkumné centrum při Wageningenské univerzitě, kde pracuje více než 300 vědců, mimo jiné i na nové škále potravinových produktů obohacených mléčným sérem.

Novozélandská společnost Fonterra míří na obrovský čínský trh, neboť v Číně není produkce sýrů, a tudíž ani žádná syrovátka.

V Asii a především v Číně poptávka silně vzrostla, zejména díky střední třídě, zklamané úrovní místních výrobků. Střední třída se proto obrací k zemím, jako je Nizozemsko, zejména pokud jde o mléčné výrobky pro děti, vysvětluje Affersholt. Spotřebitele vyděsilo několik skandálů v Číně, zejména aféra kolem kojeneckého mléka s průmyslovou chemikálií melamin, po jehož požití zemřelo šest dětí.

Popularita mléčného séra roste i díky celosvětové tendenci kupovat obohacené potraviny a nápoje, které jsou zdraví prospěšné. Dokonce i Coca-Cola a další firmy uvedly na trh nápoje s mléčným sérem.

"Všechny mlékárenské firmy na světě bojují o kontrolu produkce syrovátky. Některé tvrdívaly, že syrovátka je odpadním produktem. Dnes se téměř takovým odpadním produktem stal sýr," poznamenal Affersholt.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist