Chutná jako pivo, ale hřeje prý jako destilát. Vedení Budějovického Budvaru představilo nový typ nápoje B:Cryo. Jde o extrakt látek z přemrzlého piva s obsahem alkoholu 21 procent.
Produkt se podle zástupců Budvaru nedá zařadit do jakékoliv známé kategorie nápojů. Ale patrně nejblíž má k digestivu a výrobce jej doporučuje pít v menším množství po masitém jídle.
Speciální pivo zraje v budějovických sklepích 200 dní, poté je stočeno do lahví a převezeno do restaurací, kde jej na 24 až 48 hodin zmrazí při teplotě -18 stupňů Celsia. Tím se formou ledu oddělí voda od pivního základu.
Hosté pak na stůl dostanou 1,5litrovou lahev a speciální čepovací zařízení, s jehož pomocí pivo narazí.
Budvar doporučuje pít B:Cryo v objemu přibližně 0,8 decilitru. "Tento produkt chutná jako pivo, ale hřeje jako destilát," uvedl specialista řízení jakosti piva z podniku Budvar Petr Košin.
Výzkum nového výrobku trval dva roky. Podle ředitele Budvaru Jiřího Bočka se zrodil nahodile. "Průběžně testujeme, co pivo vydrží, a zkoušeli jsme, co snese při nízkých teplotách. A při tom nás napadlo, že bychom mohli udělat kryokoncentraci," uvedl. Dodal, že náklady na výzkum nebyly extrémně vysoké a Budvar je pokryl z vlastních zdrojů.
Podle Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského jde o originální produkt. "V Česku skutečně nikdo s podobným výrobkem nepřišel a domníváme se, že i z celosvětového hlediska se jedná o novinku," řekla manažerka výzkumu a vývoje Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského Věra Hönigová.
Svět pije více Kozla a Budvaru. Do zahraničí se vyváží každý rok více českého piva - čtěte ZDE
Prodej ciderů vzrostl o 400 procent. Reklama velkých pivovarů nahrává malým výrobcům - čtěte ZDE
Za lahev B:Cryo o objemu 1,5 litru, která bude k dostání v 60 vybraných restauracích, zákazníci zaplatí 250 až 400 korun. Z jedné lahve by pak měli získat čtyři sklenice extraktu o objemu 0,8 decilitru. "Chceme tímto produktem přinést překvapení pro naše zákazníky a zároveň oživení pro spotřebitele," uvedl Boček.
Budějovický Budvar patří k největším tuzemským pivovarům. Loni zvýšil meziročně zisk o více než 46 procent na 325,836 milionu korun. Podle auditovaných výsledků tržby za prodej vlastních výrobků a služeb dosáhly 2,186 miliardy korun, byly tak o 87 milionů vyšší než v roce 2012. Výstav zaznamenal historické maximum – 1,423 milionu hektolitrů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist