Výzkum týmu vedeného Rozanne Krugerovou z Griffith University v australském Brisbane potvrdil, že kromě skladby jídelníčku je důležitá i denní doba, kdy jídlo konzumujeme. Významnou roli přitom sehrává chronotyp. Podle něj se lidé většinou dělí na dvě velké skupiny – skřivany s těžištěm denní aktivity v časných hodinách a sovy ožívající v pozdější denní době.
Pro výzkum, jehož výsledky zveřejnil vědecký časopis Frontiers in Nutrition, získala Krugerová se svými spolupracovníky bezmála tři stovky dobrovolníků. Rozdělili je na základě chronotypu na dvě skupiny a sledovali jejich denní aktivity, konzumaci potravin a také zdravotní stav.
„Chronotypy ovlivňují naše preference při příjmu potravy, naše chování i metabolismus. Lidé s ranním i večerním chronotypem zkonzumovali v průběhu dne podobné množství jídla či energie, jako klíčové se však ukázalo načasování příjmu potravy,“ vysvětluje Rozanne Krugerová.
Jak proměnit sovu na skřivana a být produktivnější? Experti na spánek zjistili, že to jde
Sovy konzumovaly méně jídla mezi třetí hodinou ranní a desátou hodinou dopoledne, o to více ale jedly mezi osmou hodinou večerní a třetí hodinou ranní. U skřivanů tomu bylo přesně naopak. Sovy jedly ráno méně bílkovin a měly v tomto období i nižší příjem energie s potravou. V noci to ale doháněly velkými porcemi jídla bohatého na sacharidy, tuky a celkový obsah energie.
Odrazilo se to v jejich zdravotním stavu. Měly vyšší podíl tuku v těle, více tuku uloženého v dutině břišní a vyšší hladiny cukru a tuků v krvi. Krugerová a spol. to vysvětlují tak, že v noci, kdy bychom neměli jíst, ale spát, nedokážeme živiny přijaté s jídlem využít a ukládáme je do rezervy. Tím si můžeme posílit sklony k obezitě a následně zhoršit zdravotní stav.
„Doba, kdy lidé jedí, může být ze zdravotního hlediska stejně důležitá jako to, co snědli. Lidé s večerním chronotypem si mohou významně vylepšit zdravotní stav, pokud si budou dávat větší pozor na denní dobu, kdy jedí, a pokud omezí konzumaci potravy pozdě v noci,“ doporučuje Rozanne Krugerová.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
- Veškerý obsah HN.cz
- Mobilní aplikace
- Bez reklam
- Odemykejte obsah pro přátele
- Články v audioverzi + playlist
- Možnost kdykoliv zrušit









