Kojení svědčí matce i jejímu dítěti. Prospívá fyzickému zdraví a pomáhá dětem do budoucna k lepšímu skóre v testech inteligence. Jeden z mechanismů, kterým mateřské mléko podporuje rozvoj mozku, nyní odhalili vědci z týmu Thomase Biederera z Yale School of Medicine. Výsledky jejich výzkumu zveřejnil vědecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences.

Biederer a jeho spolupracovníci pátrali po látkách, které se vyskytují v mateřském mléce v době, kdy se mozek novorozence prudce rozvíjí, a naopak jich ubývá, když tento proces polevuje na intenzitě. Pro potřeby studie analyzovali mléko od žen ze Spojených států, Mexika a Číny. Eliminovali tak riziko, že výsledky jejich výzkumu zkreslí strava matek nebo dědičné dispozice žen.

Zjistili, že k látkám, jejichž obsah v mateřském mléce kulminuje v období, kdy v mozku dítěte vzniká obrovské množství nových spojů mezi nervovými buňkami, patří i jednoduchý cukr myo-inositol. Jeho roli při rozvoji mozku nejprve potvrdily experimenty na laboratorně pěstovaných neuronech. U těch myo-inositol nabudil vytváření nových spojů, tzv. synapsí. Když vědci přidávali tento cukr do potravy novorozeným myším mláďatům, vykazovaly mozky zvířat rovněž posílení mezibuněčných spojů. Vědce zajímalo, zda se přínos myo-inositolu projeví i v dospělosti, kdy si mozek tuto látku sám vyrábí. Tady už výsledek nebyl tak jednoznačný. V mozku dospělých myší sice přibylo synapsí, ale kromě těchto pozitivních změn v něm došlo i k poruchám.

„Bude zapotřebí dalšího výzkumu. Teprve pak budeme s to říci lékařům, zda mají pacientům konzumaci myo-inositolu doporučovat,“ konstatoval Biederer. Zároveň zdůraznil, že by byl nerad, kdyby se závěry jeho studie nechaly frustrovat matky, které kojit nemohou. „Doufáme, že výsledky našeho výzkumu poslouží k vylepšení receptur náhražek mateřského mléka a umožní tak nekojeným dětem, aby naplno využily svůj potenciál.“

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

• Veškerý obsah HN.cz