Efektivita designu

 Výsledky průzkumu mezi českými manažery:

87 % manažerů se domnívá, že existuje přímá vazba mezi designem a prosperitou.

67 % z nich si rozhodně myslí, že design může pomoci českým firmám v jejich prosazování se vůči konkurenci.

Pouze 11 % respondentů ověřuje, jaký vliv má design na celkovou úspěšnost firmy.

Výzkum byl realizován společností Dynamo design v dubnu 2012 prostřednictvím internetového dotazníku na vzorku 144 ředitelů a manažerů marketingu velkých českých firem.

www.designemkprosperite.cz
www.dynamodesign.cz

Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Každá věc má svůj design, ať je to kartáček na zuby, auto nebo tramvaj. Úkolem průmyslového designu je zvolit tvar, který šikovně umocní funkčnost výrobku. Většina českých firem, soudě podle průzkumu, který nedávno provedl Dynamo design, velice dobře ví, že v ideálním případě pak takový výrobek dokáže zákazníka nejen krátkodobě zaujmout, ale dokonce vzbuzovat emoce a vytvořit si z něho věrného fanouška.

 

Že nápaditý design je zároveň mocnou konkurenční zbraní, velice dobře chápe více než polovina českých firem. Smutnou skutečností však je, že jen desetina z oslovených společností prakticky ověřuje, jak se design jejich výrobků podílí na prosperitě firmy. V rámci projektu Designem k prosperitě proto bude Ekonom mapovat postup firem, kterým se vyplatila sázka na design. Bude to poprvé, kdy se položí rovnítko mezi prosperitu a design. Až dosud se hodnotila kvalita designu odděleně od jeho vlivu na prosperitu a konkurenceschopnost firmy.

České firmy, které ve své dlouhodobé strategii vsadily na spolupráci s talentovanými designéry, se vydávaly nevyšlapanou cestou, protože vznik designu není dílem náhody. Vývoj a zavedení designu je složitý proces, který je třeba řídit. Předchází mu analýza trhu, konkurenčních výrobků a trendů v daném oboru. Designér se musí vypořádat se zadáním, ale i s výrobními a technickými limity. Výrobce musí být schopen produkt nejen vyrobit, ale také uvést na trh. Touto problematikou se zabývá speciální obor design management.

V zahraničí takto zaměření specialisté nechybějí, protože design management je součástí studijních programů vysokých škol. V Česku je však praktikován pouze zřídka, protože se dosud na vysokých školách nevyučoval. Blýská se ale na lepší na časy, protože na podzim letošního roku se začne design management vyučovat na zlínské Univerzitě Tomáše Bati. Problémem také je, že českým firmám poté, co bylo před pěti lety zrušeno Design centrum, chybí celostátní instituce pro podporu a propagaci designu.

Tradice českého výrobce

Spolupráce firem s návrháři či konstruktéry přitom byla v historii české průmyslové výroby důležitou "zbraní" již od poloviny 19. století, kdy v Koryčanech na Moravě založil svou továrnu na nábytek Michael Thonet a dal vzniknout designové klasice, židli číslo 14. Úzká spolupráce mezi firmami a návrháři pokračovala i mezi válkami a dařilo se jí i v období socialismu. Dokazuje to funkcionalistický nábytek, svítidla, parní lokomotivy Škoda, motocykly Jawa, elektrospotřebiče ETA, traktory Zetor i automobily Tatra.

Po rozpadu socialistického trhu v roce 1989 se musely české firmy přizpůsobit vyspělé zahraniční konkurenci a pokusit se uspět na otevřeném mezinárodním trhu. Ztělesněním takového úspěchu mohou být automobily Škoda, zdravotnická technika Linet a Borcad, bezpečnostní systémy Jablotron, kancelářský nábytek TECHO nebo obaly minerálních vod Mattoni.

Samotný design jistě nezaručí, že se produkt bude dobře prodávat. Je součástí mixu hodnot - společně s kvalitou produktu, technologickým know-how či cenovými a výrobními možnostmi. Jak ale dokazují úspěchy šestnácti českých firem, které postupně představí tato rubrika, přiznat designu významnou pozici je strategické rozhodnutí, které se v dlouhodobém horizontu vyplatí. Jejich příběhy mohou být inspirací pro malé a střední firmy, jak využít kvalitní design jako nástroj růstu a prosperity. Seriál odstartuje v příštím vydání Ekonomu firma TECHO.

Tereza Volná, Michal Richtr, Dynamo design


Výsledkem spolupráce firem s návrháři byly vozy Tatra i motorky Jawa.

 

Design má schopnost zaujmout, udržet pozornost zákazníka, ale také vytvořit z něho věrného fanouška.

Model Škoda Yeti.

iPhone firmy Apple.

Stolový systém Focus společnosti TECHO.

Vysavač Jupiter firmy Elektro-Praga Hlinsko z roku 1959.

Židle č. 14 firmy Thonet z roku 1859.

Jawa Bison z roku 1970.

Botas classic 66.

Nemocniční lůžko Eleganza 3 společnosti Linet.

Obaly minerálních vod Mattoni.

Foto: Škoda Auto, Apple, Techo, NTM, Ton, Jawa, Botas, Linet, Mattoni

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist