S větou, že něco stojí někde od nepaměti, je potřeba nakládat obezřetně. Domy k takovému výroku svádějí, vždyť jsou to nemovitosti a měly by stát tam, kde byly postaveny. Jenže někdy to neplatí.
U malebného kostelíku nebo kaple, které srostly s krajinou, je pokušení vyslovit takovou větu obzvlášť silné. Ale pozor na rychlé soudy! I originální barokní kaple ze začátku sedmnáctého století se může nečekaně objevit na místě, kde ještě před pouhými šedesáti lety byl jen holý říční břeh.
Na levém vltavském břehu se nacházela v sedmnáctém století v příkrém svahu pod Letenskou plání vinice patřící klášteru cyriaků, který sídlil na druhém břehu řeky. Probošt kláštera Jan Chrysostom Trembský si na počátku onoho století u stavitele Jana Dominika de Barifise objednal stavbu malé kaple a v roce 1635 už v jezuitské zahradě stála malá eliptická barokní rotunda. Pod štukovou výzdobou se tu vinaři prosící o požehnanou úrodu střídali v modlitbách s voraři, kteří připluli po Vltavě do Prahy a děkovali za ochranu při splavování Svatojánských proudů.
Kostel ve Strašnicích: Raketa na modlitební pohon - čtěte ZDE
Francouzské školy v Dejvicích může školákům závidět nejeden architekt - čtěte ZDE
Kaple svaté Máří Magdalény není velká, delší osa elipsovitého půdorysu měří osm a půl metru, kratší sedm. Svým oblým tvarem připomíná říční perlu a toto označení jí patří právem. Vždyť název architektonického stylu - baroka -, v němž byla vybudována, vznikl z portugalského výrazu "pérola barroca", což znamená perla nepravidelného tvaru. Stejně jako skutečné perly je i kaple Máří Magdalény prostá a jednoduchá. Její výzdoba je střídmá, dvě řady malých oken, nad klenutým vstupem rovnoramenný kříž a vše zastřešuje mosazná kopule zakončená věžičkou a křížem. Za téměř čtyři století nezněly kaplí jen promluvy k Bohu, ale také bekot, rozkazy a povely k nakládce. Kaple svaté Máří Magdalény totiž sloužila i jako vojenské skladiště, sklad uhlí a ovčín.
A aby toho nebylo málo, v únoru 1956 se vydala na cestu proti proudu Vltavy. Tempo to nebylo velké, co hodina, to sedm metrů. Po necelých pěti hodinách stála kaple o 30 metrů a 75 centimetrů dál než dlouhá staletí předtím. Od okamžiku, kdy se otevřel silniční tunel pod Letnou, nepostačoval levý břeh Vltavy zesílenému automobilovému provozu, a tak bylo třeba nábřeží upravit.
Pro kapli nebylo v sousedství mostu místo, a tak profesor statiky Stanislav Bechyně vypracoval následující plán: pod kaplí vybagrovat prostor, do něj umístit železobetonový věnec kopírující základy rotundy, to celé podložit kolejnicemi se speciálními podvozky usazenými na vybetonovanou dráhu a uvést do pohybu. Přesun nebyl tak jednoduchý, jak by se z jedné věty mohlo zdát. Betonová dráha totiž nestihla v chladném únorovém počasí správně vytvrdnout a místo toho zmrzla. Ale i tak měl naštěstí beton potřebnou tuhost a přesun kaple se podařil.
Barokní perla byla úspěšně přesazena a daří se jí na novém místě tak, jako by tam stála od nepaměti.
JAK SE TAM DOSTAT Kapli sv. Máří Magdalény najdete na nábřeží E. Beneše. Nejbližší zastávkou je Čechův most, na který se dostanete tramvajemi číslo 8, 12 a 17.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist