První pražské planetárium ještě neexistovalo ani ve snových představách Pražanů, když na Palmovce přistál v červenci roku 1932 stříbrný posel z vesmíru. Na temeni holého návrší se rozkročil na osmi nohách, a když na něho dopadalo světlo zapadajícího slunce, zářil nad Libní jako ohnivá koule. A nebýt vojenské posedlosti po skrývání a utajování, svítil by i teď, protože dvacetimetrová stříbrná koule stojí nad Palmovkou dodnes.
Libeňský plynojem byl v době svého vzniku skutečným věrozvěstem budoucnosti a technického pokroku. Inženýr Tomáš Keclík získal zakázku na řízení jeho stavby proto, že továrny v Karlíně, Libni, Vysočanech a za Vltavou se rozkládajících Holešovicích potřebovaly víc plynu, než kolik dodávala plynárna z Michle.
Pouhých pět let poté, co americký konstruktér Georges Horton postavil v Americe vůbec první tlakový plynojem na světě, měla i Praha svůj technický unikát. Zatímco americký plynojem měl v průměru sedmnáct a půl metru, Libeňský byl o dva a půl metru v průměru větší a dokázal odolávat i většímu vnitřnímu tlaku plynu. Snýtované ocelové pláty dostaly hliníkový nástřik, aby povrch koule odrážel sluneční paprsky a plyn uvnitř se nezahříval.
Libeňský most: Socha, na kterou se šlape - čtěte ZDE
Poetických popisů plynojemu se dochovalo víc než těch technických. Josef Škvorecký o něm složil blues, ve kterém se zpívá: "Ano, láska je slovo, a co slovo, to prázdnej pojem. Povídám, půjdu do Libně a vylezu na plynojem." Karel Sýs použil motiv plynojemu pro první sloku své básně Periférie: "Jeden svět zde končí druhý začíná./ Holičství se lesknou jako plynojemy/ v nichž dřímají nadržené vjemy/ na rozhraní Vysočan a Karlína." K tomu desítky fotografií, obrazů i samostatná kniha.
Technický popis krásy kulové plochy je mnohem prostší: x2 + y2 + z2 + mx + ny + pz + q = 0. Mezi plochami s daným povrchem uzavírá kulová plocha největší objem. V tom je tajemství její přitažlivosti. Maximálně úsporná, maximálně funkční. Nic zbytečného.
K uchovávání plynu sloužila libeňská stříbrná koule pouhých třináct let do konce druhé světové války. Poté, co ji prostřelil dělový náboj, zůstala několik let ohořelá a prázdná až do doby, kdy ji pod svou správu převzal v roce 1949 Vojenský a zkušební letecký ústav. Kulový zásobník začal sloužit jako součást našeho největšího aerodynamického tunelu a funguje tak dodnes. Armáda se také postarala o ukrytí stříbrného unikátu. Na čas natřela kouli khaki barvou, a především v jeho okolí vysázela rychle rostoucí topoly, aby nepřítel nevěděl, kde se u nás testují profily leteckých křídel.
Pokud si špioni přečtou tento článek, budou to už vědět.
Jak se tam dostat
K plynojemu dojdete lehce od zastávky metra B Palmovka. Vydáte se přes Sokolovskou ulici a ulicí V mezihoří se dostanete parkem až k objektu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist