Bolavý palec, žádné rande. Jediné pozitivní, co si z Tinderu muži odnáší, bývá často lekce ze statistiky a teorie her. Kvůli zmíněné frustraci na sebe online seznamky upozornily vědce a obecně milovníky čísel, kteří si na nich testují různorodé hypotézy. Studují, jaká je dynamika v seznamování, co je standardem přitažlivosti, nebo zjišťují, jakou volit při seznamování strategii či jak moc pravdivé jsou stereotypy o mužích a ženách.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Největší pozornosti se těší právě Tinder, což je dáno jeho největší uživatelskou základnou ze všech podobných aplikací. Aktivně jej každý měsíc využívá zhruba 80 milionů lidí po celém světě. V Česku je společně s konkurenční Badoo nejstahovanější seznamovací platformou. Funguje na hodnoticím principu, kdy uživatel dává lajky (palcem přetáhne zobrazený profil doprava) potenciálním partnerům. Aplikace dva lidi propojí, pokud si dali lajky navzájem.

Pro ekonomy se tak seznamky staly zajímavým hřištěm, kde lze ukázkově demonstrovat teorii her, která se zabývá rozhodovacími situacemi, v nichž dochází mezi hráči ke střetu zájmů. Konkrétně na Tinderu by nejlepší strategií pro ženy i muže při hledání partnera bylo, pokud by se obě pohlaví chovala selektivně – tedy dobře by vážila, komu lajk dají. Jenže takový stav může těžko nastat. Ženy dnes lajkují výjimečně a muži dávají lajky štědře.

Mužské spamování

Zmíněný ideální stav pro všechny panoval v začátcích Tinderu, neboť počet mužských a ženských uživatelů byl relativně v rovnováze. Dnes jsou na seznamce na jednu ženu dva muži, což vedlo u mužů ke změně strategie ze selektivní na spamovací – dávají lajky většímu počtu profilů, které se jim zobrazí. Jedině větší štědrostí si mohou muži zajistit více propojení pro sebe. Časem tak přešli ke spamování téměř všichni a ženy se tomu přizpůsobily.

Pro něžné pohlaví začal dávat uvážlivý výběr ještě větší smysl, neboť v záplavě lajků od mužů by se brzy utopily. Tinder není sdílný v poskytování dat, nicméně jeho pracovníci občas vypustí kusé informace. Ženy tak v průměru dávají lajk zhruba jen sedmi procentům zobrazených profilů, muži polovině. K tomu, aby se mohli vrhnout statistici na modelování dynamiky seznamování, potřebují ale ještě další nápovědu.

Seznamovací aplikace kromě nerovnosti v příležitostech zesilují také nerovnost v atraktivitě – jinak řečeno seznamky demonstrují, že krása a přitažlivost jsou subjektivní jen částečně. Podle často citovaných dat seznamky Hinge, která se fungováním Tinderu podobá, platí, že polovinu všech lajků dají muži 25 procentům žen. Jde ale pořád o štědré chování, neboť ženy pošlou polovinu lajků dokonce pouhé desetině všech mužských profilů.

Se zmíněnými daty už lze provést simulace, které třeba na YouTube mají miliony zhlédnutí, neboť výsledky jsou i při všem znalém až překvapivě špatné. V případě mužů vychází mediánový počet obdržených lajků na jeden jediný, u žen jich je 89.  A počet vzájemných propojení? U mužů vychází zhruba nula, zatímco u žen sedm. Medián znamená, že kdyby se lidé s počty lajků seřadili do řady podle toho, kolik jich dostali, mediánový člověk by stál uprostřed.

Rychlé konce

Další zajímavý výsledek je, že deset procent nejatraktivnějších mužů získá o třicet procent více propojení než desetina nejatraktivnějších žen. Důvodem je, že ženy na této úrovni atraktivity sice dostanou pětkrát více lajků než stejně přitažliví muži, ale jak už bylo zmíněno, muži jsou méně vybíraví, a proto se jim více lajků promění v propojení. Frustrované mohou být na konci tak i ženy, jež se propojí s muži, kteří o ně ale reálně nestojí.

O správnosti takové představy vypovídá oxfordská studie, v níž vědci měli možnost zanalyzovat 2,1 milionu konverzací. Na Tinderu je možné si spolu psát ve chvíli, kdy dojde k propojení. Podle studie dvě pětiny konverzací končí bez odezvy protistrany, další pětina skončí po dvou až třech zprávách. Pouze 10 až 15 procent konverzací končí smysluplně – to výzkumníci definovali jako 15 a více zpráv. Výměna telefonního čísla proběhne v 1,4 procenta případů.

Reálné příklady pak ukazují běžného mužského uživatele, který se po roce lajkování dostal na dvě rande, kdy ani jedno nedopadlo. O moc lépe na tom ale nejsou ani ženy, neboť těm zase v úspěchu brání přehršel lajků a obtíž si optimálně vybrat. Jak ukazují studie, možnost velkého výběru potenciálních partnerů navíc vede k negativním pocitům. Zkrátka v mysli člověka hlodá, zdali si nemohl vybrat ještě o něco lépe.

Na blozích zabývajících se vhodnými strategiemi pak jejich autoři zdůrazňují, že klíčem k úspěšnému seznámení je zvýraznění specifických koníčků, rysů, vlastností. Jinak řečeno prezentovat o sobě jako první lásku k cestování, vlastnictví auta nebo dření v posilovně nemusí být dobrá cesta, neboť konkrétně na Tinderu je takových lidí mnoho. Mezi další rady hlavně pro muže patří fotografie se psem, v saku nebo odchod na jinou platformu.

Do chování Čechů na Tinderu lze nahlédnout nejčastěji pouze prostřednictvím prací studentů, které mají kvůli kvalitě vzorků ale omezenou vypovídací hodnotu. Jedna z roku 2019 na vzorku 261 dotázaných se snaží ověřit závěry zahraničních studií ohledně chování lidí na této seznamce. Data například ukazují, že si české ženy ve 31 procentech případů zakládají účet na Tinderu mimo jiné ke zvýšení sebevědomí, u mužů jde o šest procent.

Muže zase při zakládání ve více než polovině případů motivuje vidina sexu, v případě žen možnost zvolila jen pětina dotázaných. Ženy pak dvakrát častěji než muži hledají na síti lásku. Obě pohlaví pak berou jako největší výhodu sítě velký výběr potenciálních partnerů nebo časovou úsporu, což, jak bylo výše popsáno, nemusí být výhoda nebo pravda. Zároveň si je ale 23 procent mužů a 18 procent žen vědomo, že není lehké na seznamce najít vztah.

Podle byznysových statistik jsou platícími zákazníky z 96 procent muži. Prémiové služby umožňují zpravidla vyšší viditelnost profilů nebo možnost k lajku připsat ženě i krátkou zprávu. Zároveň prémiová verze umožňuje vidět, kdo konkrétně dal muži lajk, a ten se pak může rozhodnout, zdali jej chce opětovat. Ženy se tak svým rozhodnutím za aplikaci neplatit i faktem, že zpravidla nepíší první, na síti stavějí do silně pasivní pozice. Jsou to především muži, kdo Tinderu pomohl v letošním prvním pololetí utržit už téměř miliardu dolarů.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.