Ve čtvrtek ráno se na Pražském hradě začaly tvořit tradiční fronty těch, kteří si na vlastní oči chtěli prohlédnou svatováclavskou korunu a další korunovační klenoty. Část kolemjdoucích se však začala srocovat i uprostřed Hradčanského náměstí a nešlo jen o novináře a další oficiální hosty. Výrazné žluto-červeno-bílé logo výrobce stavebnic Lego lze jednak těžko přehlédnout, zároveň jen v málokom neprobudí zvědavost a nutkání popojít blíž. 

Chystalo se odhalení obří napodobeniny svatováclavské koruny vyrobené z přesně 128 333 plastových kostiček dánské stavebnice. Skupina Lego se totiž rozhodla spojit letošní, 25. výročí existence své tuzemské továrny právě s výstavou korunovačních klenotů. Plastová koruna tak bude na místě k vidění ještě několik dní, než vyjede na „tour“ po několika dalších lokalitách v Česku.

Otázka, která z obou korun vystavovaných pár desítek metrů od sebe je hodnotnější, je zdánlivě nesmyslná. Přesto se mi v ten moment vetřela do hlavy.

Podle investora a sběratele Lega Michala Šnobra se sice cena jedné kostičky na burze pohybuje mezi dvěma a třemi korunami, a čistě materiálově tedy plastová koruna může stát necelých 400 tisíc korun. Cenu zlata a drahých kamenů na pravé svatováclavské koruně pak umělá inteligence odhaduje na stovky milionů, hodnota klenotu je však především historická, kulturní a symbolická, a tedy zcela nevyčíslitelná.

Ovšem i plastová koruna je svým způsobem symbol. Symbol mimořádně úspěšné společnosti, která celé generace dětí kreativně vzdělává. Společnosti, která loni dosáhla zisku 18,7 miliardy dánských korun, tedy 62,6 miliardy korun českých. A která díky své tuzemské továrně s 3300 zaměstnanci nemalou mírou přispívá k rozvoji tuzemské ekonomiky.

Česko tak nevyhnutelně potřebuje obě koruny. Jak tu pravou, coby sjednocující prvek národní identity a připomínku naší historie, tak plastovou v podobě úspěšných firem, které zde investují, vyrábí, provozují výzkum a zaměstnávají lidi. Zkrátka posouvají zemi dál a přispívají k jejímu blahobytu.  

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist