Na jméno českého designéra Maxima Velčovského šlo před pár dny v Miláně narazit skoro všude. Billboardy i zmínky v oficiálních průvodcích proslulého týdne designu poutaly jeho uměleckou výstavu kolekce trofejí. Skleněné „ceny“ pro největšího válečného zločince či pro největšího znečišťovatele ovzduší vznikly v legendární sklárně Ajeto v Lindavě na Českolipsku.
„Na jedné straně je tu totalita Vladimira Putina, na druhé straně bizarní svět Donalda Trumpa, kde dva chlápci šermují penisy, kdo má víc a kdo je mocnější. A často zaměňují politiku za byznys a jsou ochotní obchodu obětovat lidské životy,“ říká k trofeji jeden z nejznámějších českých designérů. V rozhovoru mimo jiné vysvětluje, co jeho novou expozici podnítilo i jaké to je kombinovat několik pracovních pozic včetně hlavního designéra světově úspěšné české sklářské značky Lasvit.
Váš otec Josef Velčovský byl malíř a odmala jste se díky němu stýkal s předními českými umělci, jako byl třeba Adolf Born. Dle vašeho zázemí to trochu vypadá, jako že jste byl předurčený k tomu být umělec. Cítíte to tak?
To je vždycky 50 na 50. Můj brácha třeba umělec není, ačkoli studoval stejnou střední školu. Je z něj psycholog. Mě to ale nějak chytlo. Narodil jsem se v roce 1976, takže když proběhla revoluce, bylo mi 13 let. Bylo to období, kdy přemýšlíte, co budete dělat. Ale jako kluk to měl člověk horší v tom, že se blížila vojna. Máte z toho strach a střední, respektive vysoká škola byly jediný způsob, jak se tomu vyhnout. Zároveň jsem od táty a kolegů umělců věděl, že je to jedna z forem svobody v tom tenkrát nesvobodném systému. Člověk měl ateliér, kde mohl volně pracovat. V aplikovaném umění to tedy bylo ještě komplikovanější, protože aby mohli tvořit třeba ve sklárnách a na hutích, musela být spousta umělců ve straně a splňovat další podmínky. Mnoho jiných se ale vymezovalo a dělali instalace ve veřejném prostoru, v nesvobodné době vznikaly zajímavé věci.
Co se dočtete dál
- Proč se Velčovský inspiruje kutilstvím.
- Jak by vypadalo „muzeum všeho“, které by rád jednou otevřel.
- Jak se teď snaží pečovat sám o sebe poté, co před lety zkolaboval z přepracování.
- Jak hledat zákazníky pro luxusní značku v době, kdy roste obliba čínských internetových tržišť.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.