Zhruba se začátkem jara se každoročně stávala nedílnou součástí nezávazné konverzace otázka: „Kam se chystáte na dovolenou?“ A následně bývalo celé září věnované vyprávění zážitků z cest. Pak ale přišla pandemie covidu a lidé si cestování museli buď zcela odpustit, nebo ho omezit. Nyní už je cestovní ruch opět v plném proudu a otázka na dovolenou je zase sázkou na jistotu. Některé návyky z dob pandemie však přetrvaly. „Myslím, že nám zůstala tendence příliš neplánovat, být více spontánní, rozhodovat se na poslední chvíli,“ vysvětluje v rozhovoru Barbora Půtová, antropoložka, která se mimo jiné věnuje fenoménu cestování.

Proč je cestování tak samozřejmá záležitost, v létě skoro až povinná?

Ona je i statusová. Nejet na dovolenou vyvolává jisté otazníky, s čím to může souviset. Zdali třeba s nedostatkem financí, chcete ušetřit nebo s tím, že nemáte vhodného parťáka. Kořeny toho, proč se to takto sezonně ohraničilo, jsou už v 19. století, kdy se ustanovila pracovní doba a dovolená. Také jsme samozřejmě v zajetí institucí, jako je škola. Proto se lidé na dovolené vydávají nejvíce v období letních prázdnin a potom v zimě. Ale myslím, že koronavirus nastartoval to, že sezonnost začíná postupně ztrácet na síle. Lidé cestují čím dál tím více mimo sezonu, což může být pro mnohé destinace výhodné.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se stalo, že některá města jsou teď tak přeplněná?
  • Kdy lidé začali cestovat pro zábavu a jaké trendy v cestování přináší současná doba?
  • Proměňují se suvenýry?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.