Basketbalistům se dlouho smáli. Trofej pro vítěze nejvyšší tuzemské ligy vypadala jako… přerostlá pilulka nebo erotická pomůcka. Bizarní výtvor studentů Milana Knížáka už je minulostí. Basketbalová liga letos u příležitosti 100. výročí basketbalu v Československu představila nový pohár.

Unikátní trofej vznikala pomocí 3D tisku také ve spolupráci s libereckými odborníky z Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace při Technické univerzitě v Liberci. Na vývoji se podílela i firma PrusaLab, což je prototypová dílna Josefa Průši. Nový pohár, pojmenovaný po nejlepším českém basketbalistovi 20. století Jiřím Zídkovi st., symbolizuje spojení sportu s inovacemi. Má v sobě kousky dvacetičtyřkarátového zlata a stojí za ním umělec a architekt Petr Vacek.

Jde po dlouhé době o opravdu inovativní českou trofej, ty fotbalové či hokejové jsou proti ní klasické – nebo spíš designově usedlé, možná až nudné. „Zúčastnili jsme se několika výběrových řízení na sportovní trofeje a medaile a podmínky zadavatelů jsou většinou tak striktní, že se v tom nedá vymyslet něco extra speciálního,“ říká Jan Plecháč, kreativní ředitel sklárny Moser. „Sportovní asociace navíc často nesmyslně tlačí na cenu a podle toho k tomu pak výrobci přistupují. U zadavatelů by zkrátka byla zapotřebí větší otevřenost a inovativnost.“

O tom, že Češi přitom umějí dělat zajímavé poháry pro vítěze, svědčí dlouholetá spolupráce mezi novoborskými sklárnami Lasvit, automobilkou Škoda a Tour de France. Už 14 let totiž vítězové nejslavnějšího cyklistického závodu světa dostávají křišťálové trofeje – tvar je stále stejný, jen ruční brus na nich se mění.

V posledních letech byly inspirovány například efektivitou pohybu, rychlostí závodníka nebo výpletem kola. „Vypadá jako váza, ale je dutá, nemá žádné dno. Je to tubus otevřený z obou stran,“ popisuje Anna Minaříková z Lasvitu.

Tour de France
Ze severu Čech na Tour de France. Vítězové nejslavnějšího cyklistického závodu dostávají křišťálové trofeje od Lasvitu.
Foto: archiv Lasvit

Za podobou skleněné trofeje stojí designér Peter Olah ze Škody Auto, která je dlouhodobým partnerem Tour de France. Lasvit je vyrábí i pro ženskou část závodu a v její sesterské sklárně Ajeto vznikají i pro spoustu dalších sportovních akcí: například cyklistický závod L’Etap, běžecký RunCzech a několik tenisových turnajů. Když před rokem vyhrála Petra Kvitová Miami Open, třímala v ruce právě křišťálový kousek z lindavské sklárny.

Kromě toho Ajeto vyrábí trofeje i pro úspěšné české olympioniky. Sportovci, kteří získají medaili, dostanou od Českého olympijského výboru křišťálovou památku inspirovanou zemí, v níž se olympiáda koná. Ta letošní se chystá v létě v Paříži, takže cena ČOV bude vypadat jako skleněný tubus s barvami Francie.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.