Basketbalistům se dlouho smáli. Trofej pro vítěze nejvyšší tuzemské ligy vypadala jako… přerostlá pilulka nebo erotická pomůcka. Bizarní výtvor studentů Milana Knížáka už je minulostí. Basketbalová liga letos u příležitosti 100. výročí basketbalu v Československu představila nový pohár.

Unikátní trofej vznikala pomocí 3D tisku také ve spolupráci s libereckými odborníky z Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace při Technické univerzitě v Liberci. Na vývoji se podílela i firma PrusaLab, což je prototypová dílna Josefa Průši. Nový pohár, pojmenovaný po nejlepším českém basketbalistovi 20. století Jiřím Zídkovi st., symbolizuje spojení sportu s inovacemi. Má v sobě kousky dvacetičtyřkarátového zlata a stojí za ním umělec a architekt Petr Vacek.

Jde po dlouhé době o opravdu inovativní českou trofej, ty fotbalové či hokejové jsou proti ní klasické – nebo spíš designově usedlé, možná až nudné. „Zúčastnili jsme se několika výběrových řízení na sportovní trofeje a medaile a podmínky zadavatelů jsou většinou tak striktní, že se v tom nedá vymyslet něco extra speciálního,“ říká Jan Plecháč, kreativní ředitel sklárny Moser. „Sportovní asociace navíc často nesmyslně tlačí na cenu a podle toho k tomu pak výrobci přistupují. U zadavatelů by zkrátka byla zapotřebí větší otevřenost a inovativnost.“

O tom, že Češi přitom umějí dělat zajímavé poháry pro vítěze, svědčí dlouholetá spolupráce mezi novoborskými sklárnami Lasvit, automobilkou Škoda a Tour de France. Už 14 let totiž vítězové nejslavnějšího cyklistického závodu světa dostávají křišťálové trofeje – tvar je stále stejný, jen ruční brus na nich se mění.

V posledních letech byly inspirovány například efektivitou pohybu, rychlostí závodníka nebo výpletem kola. „Vypadá jako váza, ale je dutá, nemá žádné dno. Je to tubus otevřený z obou stran,“ popisuje Anna Minaříková z Lasvitu.

Tour de France
Ze severu Čech na Tour de France. Vítězové nejslavnějšího cyklistického závodu dostávají křišťálové trofeje od Lasvitu.
Foto: archiv Lasvit

Za podobou skleněné trofeje stojí designér Peter Olah ze Škody Auto, která je dlouhodobým partnerem Tour de France. Lasvit je vyrábí i pro ženskou část závodu a v její sesterské sklárně Ajeto vznikají i pro spoustu dalších sportovních akcí: například cyklistický závod L’Etap, běžecký RunCzech a několik tenisových turnajů. Když před rokem vyhrála Petra Kvitová Miami Open, třímala v ruce právě křišťálový kousek z lindavské sklárny.

Kromě toho Ajeto vyrábí trofeje i pro úspěšné české olympioniky. Sportovci, kteří získají medaili, dostanou od Českého olympijského výboru křišťálovou památku inspirovanou zemí, v níž se olympiáda koná. Ta letošní se chystá v létě v Paříži, takže cena ČOV bude vypadat jako skleněný tubus s barvami Francie.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist