Byla by to největší obchodní dohoda, jakou kdy země Evropské unie podepsaly – tedy pokud se ji nakonec podaří uzavřít. Není to jisté ani po 25 letech, kdy o ní spolu státy EU a země Mercosuru, což je blok sdružující Brazílii, Argentinu, Uruguay a Paraguay, hovoří. Vyjednávači se domluvili už před čtyřmi lety. Navzdory tomu stále není hotovo.

Nový argentinský prezident Javier Milei je jen jednou z řady neznámých, která může definitivní uzavření dohody ohrozit. V rámci své předvolební kampaně horoval za zrušení Mercosuru, tedy obchodního bloku zmíněných čtyř jihoamerických zemí. Posléze naopak dohodu o volném obchodu s EU chválil – míra nepředvídatelnosti tohoto muže je prostě velmi vysoká.

Platí ale, že větší překážkou jsou postoje některých evropských zemí. Dohodě se někdy přezdívá „krávy za auta“, protože, zhruba řečeno, by na evropský trh vpustila více jihoamerického hovězího, zatímco opačným směrem by usnadnila export evropských průmyslových výrobků. Vlivné zemědělské lobby v unii se to ale nelíbí, byť v žádném případě nehrozí nějaký razantní nárůst dovozu masa z Jižní Ameriky. Nicméně politici na tyto stesky slyší, jak je nejvíc vidět ve Francii, Rakousku či Irsku.

Oficiálně je největší problém pro definitivní uzavření a schválení dohody deforestace, tedy brazilské kácení amazonského pralesa. Země unie po svých latinskoamerických partnerech žádají dodatečné klauzule zpřísňující ochranu životního prostředí. Zdálo se, že na tom jednání zkrachují, ale v poslední době jsou vyjednávači opět optimističtí. Podle jejich vyjádření by se mělo rozhodnout na přelomu ledna a února.

Česko je tradičně pro volný obchod a uzavření dohody nakloněno. Ale neplatí to stoprocentně – úmluvu bude schvalovat Evropský parlament a europoslanci z České pirátské strany ji, aspoň nyní, nepodporují.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.