HaDivadlo – 20 let v pasáži Alfa

OSLAVY, Brno, leden 2024

Historie HaDivadla se začala psát před 50 lety v Prostějově, než však dojde na jaře na tyto kulatiny, slaví divadlo jiný historický mezník. Za veskrze šťastný předěl považují členové tohoto alternativního souboru stěhování do brněnské Alfa pasáže. Uskutečnilo se v lednu 2004, a tak tady po celý měsíc teď hrají nejstarší inscenace, jež tu vznikly: Doma u Hitlerů aneb Historky z Hitlerovic kuchyně od Arnošta Goldflama, Indián v ohrožení v režii Jiřího Havelky, Maryša Lukáše Brutovského a Vyhnání Gerty Schnirch podle Mariána Amslera. 

Scandi

FESTIVAL, 17. až 24. ledna ve 30 kinech v Česku

Desátý ročník přehlídky současných severských filmů Scandi zahájí v pražské Lucerně snímek Bastard, který natočil známý režisér Nikolaj Arcel s ještě známějším a charismatičtějším Madsem Mikkelsenem v hlavní roli. Výpravné historické drama o dobývání dánských vřesovišť v 18. století a neohroženém muži, který neváhá jít do nerovného zápasu, je dánským želízkem v boji o letošní Oscary. Bude tedy i hitem přehlídky, která ovšem uvede dalších 10 zajímavých premiér.   

kultura, Desátý ročník přehlídky současných severských filmů Scandi
Foto: Scandi 

Richard Strauss: Ariadna na Naxu

OPERA, Národní divadlo Praha - Stavovské divadlo, premiéra 19. a 21. ledna

Původně to měla být hudba k inscenaci Molièrovy hry Měšťák šlechticem, a tak ji také uvedl Richard Strauss poprvé v roce 1912 ve Stuttgartu. Později ale skladbu přepracoval podle libreta Huga von Hofmannsthala, který uplatňuje metodu „divadla na divadle“. Opera byla poprvé předvedena ve Vídni v říjnu 1916 a o čtvrt roku později ji vidělo už pražské publikum. Teď se Straussova „komedie-tragédie“ vrací do Stavovského divadla v pojetí slovenské režisérky Slávy Daubnerové a mimochodem s Dagmar Peckovou, která ovšem nezpívá, ale zahraje si mluvenou roli hofmistra. 

Jiří Načeradský

VÝSTAVA, galerie Prostor, Liberec do 29. února

kultura, Jiří Načeradský VÝSTAVA galerie Prostor, Liberec
Jiří Načeradský: Venuše vstřícná, 2008

Ačkoli Jiří Načeradský se už řadí v učebnicích a monografiích ke klasikům české poválečné malby, jeho dílo nezapadává prachem v depozitářích. Spíš naopak. Obrazy umělce, který se celá 70. a 80. léta kvůli komunistickým zákazům nemohl věnovat volné tvorbě a živil se restaurováním historických fasád budov, patří dnes k nejžádanějším na trhu s uměním. Proč? To vysvětluje liberecká výstava, jež se zaměřuje na Načeradského variace na lidské tělo a neopomíjí i jeho charakteristický nadhled a ironii.  

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.