Na první pohled to vypadá jako umělá inteligence, ale zdání klame. Dlouhou řadu jednoduchých a opakujících se činností na internetu – jako třídění a popisování obrázků, přepisování zvukových nahrávek nebo vyhodnocování rébusu „captcha“, který má rozpoznat automat od člověka – často nevykonává AI, nýbrž člověk. Tuto službu nabízí například platforma Amazon Mechanical Turk (AMT), která firmám zprostředkuje „outsourcování“ zmíněných služeb, jež za ně vykonávají jedinci najatí v různých částech světa. Jde převážně o obyvatele rozvojových zemí, kteří mají to štěstí, že jsou – alespoň občas – připojeni k internetu. AMT má podle svých údajů nasmlouváno zhruba půl milionu spolupracovníků v téměř 200 zemích, z velké části v Asii či Africe, s výdělkem necelých 1,5 dolaru na hodinu.

Inspirací pro název služby se stal „mechanický Turek“, což byl podvodný vynález z 18. století od Wolfganga Kempelena. Bratislavský rodák jej prezentoval jako šachový automat. „Stroj“ sehrál tisíce často vítězných partií, mimo jiné s císařem Napoleonem, než vyšlo najevo, že uvnitř rafinované konstrukce sedí člověk. „Neviditelní“ lidé, kteří v 21. století plní na dálku u počítače na zadání firem různé úkoly, si říkají právě „Turci“. Jejich výstupy – například z vyhodnocování správnosti odpovědí – technologické společnosti využívají pro trénink umělé inteligence. Časopis Stanford Social Innovation Review se v říjnovém vydání pozastavil nad tím, že jedna z „trénujících“ firem, AI Insights, odmítla zaplatit za práci většímu množství „Turků“, aniž své rozhodnutí vysvětlila.

Možnou odpověď nabídl průzkum Švýcarského federálního technologického institutu, který podle MIT Technology Review už dříve zveřejnil, že až 46 procent „Turků“ využívá ke své práci nástroje AI jako třeba ChatGPT. Do chybujícího nástroje umělé inteligence se tak opět „nalévají“ staré chyby stejné technologie, takže k jejímu zlepšení logicky nedojde. Máme tu tedy další příklad selhání „lidského faktoru“ – anebo ukázku umělé inteligence, která požírá sebe samu.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.