Na obřím staveništi jezdí 12 bagrů a nejméně desítka náklaďáků. Z pole kousek jižně od Košic vedle vesnice Valaliky připravují základy, na nichž do roku 2027 vyroste pátá slovenská automobilka – čínské Volvo, kde se mají vyrábět jen elektromobily. Pár let poté by k montovně aut měla podle nejnovějších plánů přibýt i samostatná výroba baterií.
Slovensko, kde se už nyní v přepočtu na obyvatele vyrobí nejvíc automobilů, se přestavuje z dílny na spalovací auta na výrobu elektromobilů. Svoji výrobu předělává koncern Stellantis u Trnavy, baterkárnu staví v Pováží i koncern Porsche. Jde však pořád o jeden a ten samý model, na němž byla postavena slovenská ekonomika posledních dekád a který se vyčerpal: využití levné pracovní síly.
Budoucnost, o niž se hraje v sobotních parlamentních volbách a kterou má jako volební heslo jeden z favoritů voleb, strana Progresivní Slovensko, je ovšem v ekonomice, jež dává důraz na vyšší přidanou hodnotu – na inovace a na atraktivní model pro mladé lidi, kteří dosud Slovensko spíš opouštějí. Mnoho mladých Slováků právě onu budoucnost ve své zemi nevidí. Politiku ovládl chaos posledních tří roků vlád vedených hnutím OLaNO a symbolizovaných těkajícím Igorem Matovičem. Předtím zemi obtočil svými mocenskými chapadly režim Roberta Fica. Na popularitě získávají nacionalističtí extremisté, kteří se odkazují k fašistickému Slovenskému státu a mluví o vystoupení z EU a NATO. Právě jejich rétoriku a tím i voliče teď Fico přebírá.
Co se dočtete dál
- Kde je budoucnost slovenské ekonomiky?
- Proč jsou pro Košice důležitější IT firmy než železárny?
- Jak udržet v zemi mladé lidi?
- A proč je Slovensko „nedodělaný stát“?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.