Z původního určení budovy Zengerovy transformační stanice, v níž byl před týdnem zahájen provoz pražské Kunsthalle, vychází úvodní výstava této soukromé instituce. Expozice nazvaná Kinetismus: 100 let elektřiny je poctou budovatelům moderní společnosti, jež je na elektrifikaci založená. V Kunsthalle jsou k vidění všechny druhy umění pohybujícího se za pomoci elektrické energie, které se za sto let objevily.

Vedle autorů, jako jsou Man Ray, Naum Gabo, Marcel Duchamp či László Moholy‑Nagy, považovaných za opory meziválečné avantgardy, věnuje výstava klíčovou pozornost Zdeňku Pešánkovi. Tento český sochař vynálezce byl prvním umělcem na světě, který při tvorbě použil neon. Pro hlavní fasádu Zengerovy transformační stanice dokonce počátkem třicátých let minulého století vytvořil světelné plastiky, jež však zůstaly – podobně jako jiné jeho projekty – jenom v podobě modelu či nákresu. Až s odstupem let je opětovně rekonstruována jejich podoba. Na výstavě dochází k plné Pešánkově rehabilitaci. Fantazie tohoto technologického vizionáře je tu předvedena v širších souvislostech. Symbolicky se vrátil domů.
Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.