Tento měsíc to bude rok, co Andrej Babiš pronesl svůj památný výrok, že Česko zvládlo pandemii nejlépe na světě. Že jsme „best in covid“. Byl to nesmysl už v době, kdy to Babiš říkal. Během několika měsíců se pak Česko, jak víme, opravdu stalo best in covid, ale z opačného konce – na covid-19 tu zemřelo, vzhledem k počtu obyvatel, vůbec nejvíc lidí na světě. Ve smutné statistice nás až do této chvíle zvládlo předhonit pouze Peru, Maďarsko a Bosna a Hercegovina. Babiš se loni v srpnu hloupě chvástal, ale bylo by vůči němu nespravedlivé tvrdit, že šlo o jeho vlastní úlet. My Češi máme často sklon říkat o sobě, v čem všem jsme nejlepší. I když je to většinou opravdu jen iluze. Podívejme se na několik takových příkladů – a zároveň zdůrazněme i ty, v nichž pro sebe Češi oprávněně mohou vznášet nárok na světovou velikost.

Ale ještě předtím to vše učiňme méně vážným – jaký to má smysl? Je přece trochu směšné, když má nějaký národ potřebu sám sebe ujišťovat o tom, že je v řadě oblastí nejlepší. Přeborníci v tom jsou politici jako Babiš, kteří to samozřejmě dělají s jasným záměrem – nakukat občanům, že vše půjde samo, stačí jen, aby si do čela zvolili ty správné a schopné, kteří konečně dají vyniknout tomu obrovskému potenciálu, jenž v našem lidu dřímá. „Tohle best of, best in, má jeden kořen. Říká lidem – nemusíte přemýšlet. My vám řekneme, že jste dobří, že my to děláme nejlíp, a nechte to na nás,“ popsal metody Babiše a dalších v podcastu Přepište dějiny historik Michal Stehlík z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Podle něj je zřejmé, že v české společnosti je nějaká „potřeba výjimečnosti“.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.