Poté, co Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) rozšířil možnost přepravy jízdních kol v soupravách metra a tramvajích, přišla řada také na autobusy. V těch bylo doposud převážení bicyklů nevhodné vzhledem k prostorovým podmínkám. Na linku číslo 147 však nyní míří speciálně upravené autobusy pro cyklisty. Dopravní podnik se tak snaží podporovat mobilitu obyvatel hlavního města a ekologii dopravy.

Interiér autobusů je řešený tak, aby se do něj vešly například kočárky a invalidní vozíky, pro jízdní kolo už místo nezbývalo. Nové autobusy se s tímto nedostatkem vypořádají po svém: DPP nakoupil zařízení, která jízdní kola přepraví na zadní části vozu. Nehrozí v tom případě ani žádné riziko znečištění vnitřních prostor a komplikací při náhlém brzdění.

"Na horách jsou velmi oblíbené skibusy a věřím, že nové pražské cyklobusy budou neméně populární," říká s nadějí náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Cyklobusy, na které se vejde šest jízdních kol, prozatím pojedou v úseku mezi zastávkami Dejvická a Suchdol, nejprve do kopce ve směru z centra. "Trasu jsme zvolili z důvodu, že přeprava v této oblasti není s jízdním kolem přímo dostupná pomocí městské hromadné dopravy a navíc je na ní významné převýšení," vysvětluje volbu lokality Aneta Řehková z DPP.

Speciální nosiče budou v pracovních dnech instalovány na každý druhý spoj, o víkendu je budou mít autobusy všechny. Časový interval mezi cyklobusy bude přibližně 30 minut. Upevnění kola do nosiče a jeho následné vyložení by měli zajišťovat sami cestující. Ti od řidiče cyklobusu obdrží visačky s informací o poloze kola na nosiči, aby nedocházelo k záměnám a odcizením. Služba bude stejně jako v dalších prostředcích hromadné dopravy zcela zdarma.

Cílem projektu je především zajištění většího komfortu cestujícím, kteří se potřebují s jízdním kolem pohodlně probojovat z centra města. Cyklobusy se totiž dají dobře využívat i v případě hustého provozu na silnicích. Zkušební provoz linky číslo 147 by měl být zahájen 21. května a potrvá nejspíš až do října tohoto roku, následně se vyhodnotí jeho úspěšnost a efektivita. V budoucnu by tak mohly být nosiče pro jízdní kola instalovány sezonně na dalších linkách.

S bicyklem mohou cestující zatím do metra a tramvají, výjimkou není ani lanová dráha na Petřín. V metru, kam lze kolo v některých stanicích přepravit pomocí výtahu, jsou k dispozici vždy první a poslední plošiny jednotlivých vozů soupravy s výjimkou té úplně první. 

V případě tramvají je přeprava jízdních kol trochu komplikovanější, protože je limitována směrem jízdy a časem. Kolo si sem nesmí cestující vzít pouze mezi 14. a 19. hodinou, a také v případě, pokud jede tramvaj směrem do centra. Prostory pro kola přímo vyhrazeny nejsou, poslouží však místa pro kočárky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist