Aféra kolem výroby a spotřeby palmového oleje rozhýbala vlnu diskusí po celém světě. Zda jeho odmítání bezprostředně souvisí s ekologickou katastrofou v Indonésii či údajným negativním vlivem na cévní systém, záleží na individuálním posouzení.
Společnost Rohlik.cz ve svém průzkumu zjistila, že drtivá většina zákazníků (95 procent z 5000 dotázaných) se výrobkům obsahujícím palmový olej snaží vyhnout. Na svých internetových stránkách proto zprovoznila jednoduché filtrování produktů bez palmového oleje.
Od ledna 2015 jsou výrobci povinni uvádět přítomnost palmového oleje na etiketách svých produktů. Zdlouhavé luštění etiket přitom podle průzkumu obtěžuje více než dvě třetiny zákazníků, navíc řada výrobců používá zastaralé databáze, kde palmový olej ještě nefiguruje. "Na sociálních sítích proto vyzýváme zákazníky, aby sdíleli tipy na ověřené produkty. Lidé jsou v tom fantastičtí," hodnotí obchodní ředitel Rohlik.cz Tomáš Jeřábek.
Výsledky průzkumu ukazují, že zákazníci nejčastěji kontrolují obsah palmového oleje u sladkých a slaných pochutin, cereálií, tuků, polotovarů, mléčných výrobků, pečiva a také u dětských výživ. "Rodiče malých dětí zkoumají etikety obzvlášť pečlivě," potvrzuje Jeřábek.
Na sociálních sítích rovněž vzniká řada protestních událostí a nesouhlasných stránek, kde mohou odpůrci palmového oleje projevit svůj postoj. Palmový olej, vyráběný z palmy olejné, si výrobci oblíbili zejména pro jeho nízkou cenu. Ve srovnání s olejem řepkovým nebo slunečnicovým se pohybuje někdy až v polovičních cenových hodnotách.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist