Navrhoval muzea, komerční i výstavní centra. Pracoval v Hamburku, Hanoji, Šanghaji a dalších čínských městech. Německý architekt Nikolaus Goetze, jeden z partnerů globálně působící německé společnosti GM P-architekten, přijel do Prahy v rámci festivalu Architecture week.
"Praha podle mě potřebuje abstraktnější moderní architekturu," říká a pouští se do kritiky Tančícího domu. Podle něj jde o módní výstřelek bez potřebného dialogu se svým okolím.
Moderní architektura vzbuzuje spoustu vášní. Čelil jste někdy kritice veřejnosti, před kterou jste musel svoji práci obhajovat?
Mnohokrát. Architektura je vždy určitý proces, dialog. Zrovna v Mannheimu jsem byl velmi kritizován, hlavně od památkářů, a často jsem musel chodit i na schůze tamního fóra občanů a reagovat na jejich výtky. Kritika ale mnohdy vychází z nedorozumění nebo neznalosti.
Pokud nemluvíte s odborníky, řadu věcí musíte vysvětlit. To ovšem neznamená, že lidi přesvědčíte. Některé dílčí části projektu pak musíte změnit. Já jsem ochotný k dialogu, zároveň jsem ale za budovu odpovědný. A někdy, jako třeba v případě opery v Sydney, potřebuje architektura čas, aby ji veřejnost pochopila a přijala. Kdyby architekt pokaždé ustoupil, žádná dobrá architektura by nevznikala, jen nudné výsledky kompromisu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.