Elektronika, auta a sushi. To jsou asi tři největší vývozní artikly současného Japonska. Všem třem se daří i u nás, i když alespoň u toho posledního si často necháme příliš mnoho líbit. Pojďte s námi cestovat za sushi.
Nejdříve do Japonska, kde je sushi doma. Samozřejmě. Co mají nejraději? „Především čerstvé ryby a těch mají stálý přísun,“ říká Marek Hora, český šéfkuchař, který se sushi učil dělat v Japonsku a dnes je v tomto umění tak dobrý, že je členem nadnárodního týmu, který po světě reprezentuje sushi jménem japonské sushi asociace.
A tak za tuňáka, jehož cenu šroubuje vzhůru nedostatek ryb způsobený mimo jiné i celosvětovou oblibou sushi, dokážou zaplatit víc než kterýkoli národ na světě. Poslední rekord padl letos v lednu. Tehdy se za rekordních 155,4 milionu jenů (asi 34,3 milionu Kč) prodala ryba o váze 222 kilogramů. To je skoro trojnásobek dosavadního rekordu, který je teprve z loňska. „Celý skončil jako sushi nebo sashimi,“ říká Marek Hora. „Jen Japonec dokáže podle vzhledu ploutví a řady dalších věcí odhadnout, jak bude ryba dobrá.“
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.