V říjnu loňského roku se členové Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA), která sdružuje na 240 aerolinií po celém světě, rozhodli umožnit aerolinkám, cestovním kancelářím i dalším zprostředkovatelům vyžadovat od cestujících při registraci jejich osobní údaje. Konkrétně půjde o jméno, čísla letů, které nejčastěji využíváte, a další informace.

Údaje slouží k vyhodnocení vhodné letenky a její ceny. Aerolinky tvrdí, že tak budou schopny poskytnout na míru ušité nabídky, jako například balíčky pro pravidelné cestující. Ti budou létat za snížené ceny a s větším komfortem. Registrace nemá být povinná pro ty zákazníky, kteří se zajímají pouze o základní tarify.

Kritici se ovšem obávají narušení soukromí a případné diskriminace. Nový algoritmus vnímají jako páku pro aerolinky, jak naúčtovat vyšší ceny například byznysmenům, aniž by se ti o tom kvůli personalizovaným cenám vůbec dozvěděli.

To potvrzuje případ dvou zákazníků americké společnosti Delta Airlines z minulého léta. Notebook vedle notebooku si rezervovali do detailu stejný let. Jeden k tomu ale použil svůj účet. Ceny se zásadně lišily. Zástupci Delta poté argumentovali tím, že šlo o důsledek chyby v systému.

Počet kilometrů nehraje roli

Jiný případ se týká ještě současné praxe. Jak upozornil list Wall Street Journal, za let z Washingtonu DC do Hartfordu v Connecticutu může zákazník zaplatit mnohonásobně více než za let z Washingtonu do Barcelony jednoduše proto, že cestu do Hartfordu podnikají ve velkém lidé cestující za obchodem.

Tím ale výčet nedostatků nekončí. Když si například jedna osoba objedná let pro celou skupinu, cena každého z účastníků se bude počítat právě podle personálií objednavatele. Spousta lidí je navíc v otázce uchovávání soukromých informací on-line více než opatrná. Tyto nové standardy by měly jít do ostrého provozu v roce 2015 nebo 2016 a je těžké říct, jak je budou lidé přijímat.

Povědomí o tom, kdo konkrétně letenku kupuje, je jen jedním kouskem komplexního systému cenové politiky aerolinek. Státní regulace, které cenu striktně vázaly na letovou vzdálenost, vzaly dávno za své. Dnes ji ovlivňuje spousta jiných faktorů, jako je doba trvání letu, délka pobytu, letištní služby, s jakým předstihem si letenku rezervujete, který den v týdnu rezervaci provádíte, na který den v týdnu váš let připadá nebo v jaké části roku hodláte cestovat.

To vše zpracovává algoritmus, který rozhoduje o ceně konkrétního letu. Skupina studentů spočítala, že v USA jedna vnitrostátní zpáteční letenka jedné letecké společnosti nabízí desítky milionů variací trasy a ceny letu.

Fůze konkurenci nepřejí

Proklamované vyostření soutěže o zákazníka má jedno velké ale. Postupným skupováním společností vykrystalizovalo jen několik málo obřích aerolinek.

Zatím poslední fúze bude dokončena letos na podzim, kdy se American Airlines a US Airways spojí. V tu chvíli budou pouhé čtyři společnosti kontrolovat okolo 70 % světové letecké dopravy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist