Hudební festival v Kadani se letos koná podeváté. Potulují se tu i starší matadoři, většina návštěvníků jsou ale lidé kolem třiceti. Prší, a tak mají na nohách holínky. Pokud nedrží v ruce normální pivo, třímají kelímek s citronovým nebo pomerančovým radlerem. Některé holky je pijí dokonce brčkem. Ve frontě na tyto nízkoalkoholické nápoje ale postává i dost kluků.
„Na festivalech si dávám citronové pivo, abych vydržel do večera a zůstal v použitelném stavu,“ říká Jiří Meluzín. „Ale taky se to nedá pít pořád. Koupím si nejvýš tři, pak to proložím normálním pivem,“ uvažuje šestadvacetiletý programátor.
Asi v devět večer citronový radler dojde, dotáčejí se sudy s pomerančem. Něco takového bylo ještě před deseti lety těžko představitelné. Tehdy na festivalech frčely martensky a holínky byly tou odpornou gumovou věcí, co se nosí tak maximálně do lesa na houby.
Podobně nesmlouvavý názor panoval i na pivo. Konzumovala se desítka, dvanáctka, maximálně nějaké to černé nebo řezané, ale kupovat pivo s limonádou, a navíc v PET lahvích, by se tehdy rovnalo barbarství. U některých pijáků piva tenhle pohled přetrvává dodnes. Nelze nicméně přehlédnout, že za deset let se pivní preference Čechů, především z nejmladší a střední generace, začaly měnit. Raketový nástup pivních mixů je jedním ze symptomů, momentálně nejvíc patrným.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.