Nikoliv revoluce, ale příjemná evoluce. Zvuk zůstal, změnil se pouze jeho zdroj. Dříve tu cinkaly tramvaje, teď půllitry, a to není vůbec špatné střídání.

Vlastně ještě jeden drobný detail je jiný. Do roku 1930 bylo v dřevěném vyřezávaném štítu písmeno K, nyní je tam N. Z vozovny označené nápisem "vozovka" je dnes Vozovna, která ale jako vozovna neslouží. Ano, trochu se to točí v kruhu, jako tramvaj ve smyčce na konečné. To tu ostatně bylo. Nebo jako myšlenky v hlavě po šesti pivech. To se může snadno přihodit teď.

Tak tedy ještě jednou a srozumitelně: V pražské Královské oboře stávala od roku 1899 tramvajová vozovna, která měla na štítech nad krytými depy nápis "VOZOVKA". V roce 1930 byla vozovna zrušena a o dalších třináct let později byla rozebrána také vlastní tramvajová trať. Na místě bývalé konečné zůstal stát pouze přízemní zděný domek správce, ke kterému byla před třemi lety dostavěná moderní budova zahradní restaurace Vozovna s dětským hřištěm.

Vozovna v Královské oboře

Dostavba manželů Aleny a Jiřího Žentelových a Šárky Jinkové vychází z dispozic původní kryté čekárny, která se přimykala k severní straně administrativní budovy. Na obdélníkovém půdorysu otevřený prostor a nad ním sedlová střecha s tupým vrcholovým úhlem. Všechny konstrukce moderní přístavby jsou přiznané a nezakryté.

Ocelové rámy, do kterých jsou zasazená velká okna, jsou natřené šedou barvou, roury vzduchotechniky nad hlavami hostů září stříbrně a ještě výš pak autoři nechali k obdivu pohled na zavětrování střechy. Stěnu za dlouhým barem tvoří zeď původní budovy, ve které se střídají světle krémové šambrány a tmavé plochy z režného zdiva. Ostatní stěny jsou prosklené a zvnějšku je chrání dřevěné žaluzie zasazené do vysokých pojízdných ocelových rámů.

Vozovna v Královské oboře

 

Nad okny je nízký šedý pás z cementových desek, na který navazují tmavé překližkové panely. Jednoduchá hala vyvedená v gala. Konstruktivismus? Industriál? Nebo jen střídmý look? Je to fuk. Pro tramvaj ráj. A pro lidi taky. Vzdušná stavba, žádné tlaky.

Barva režných cihel z původní stavby je v přístavbě použitá v tónované betonové podlaze. Sympatická předávka štafety mezi minulostí a současností. Nejisté ovšem je, co bude předáno budoucnosti. V restauraci vypadá podlaha přes čilý provoz stále hezky a působí nezničitelně.

Vozovna v Královské oboře

Ale - dámy, které se ostýchají vstoupit do místnosti jim zapovězené, nechť prosím přestanou číst - na pánských toaletách probarvený beton neobstál. Fleky na místech, kde občas něco ukápne, upozorňují, že tady by asi byla třeba lepší dlažba. Ale to je opravdu jen nepatrná kaňka na kráse.



JAK SE TAM DOSTAT

Do restaurace Vozovna dojdete z tramvajové zastávky Výstaviště (linky 5, 12, 14 a 17). Rovněž sem můžete sejít ze zastávky Letenské náměstí (1, 15 či 26).

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist