Ferdinande, pracuj střídmě, ornamenty jsou dnes břímě. Nakresli to svižně, běžně. Nechcem to pro stěžně něžně. Nebojte se, gentlemani, navrhnu to bez zdobení. V klubu bude vše all right, udělám ho black and white.

Černobílá kombinace je držák. Moderní po desítky let. Ve fotografii, v šatech od Coco Chanel, v Podolí. Loděnice Českého Yacht Klubu měla stát na navigaci podolského přístavu jen chvíli. Je velké štěstí, že zatím ta chvíle neskončila, i když trvá už devětadevadesát let. Snad to ještě nějaké století vydrží. Z obyčejné vodácké klubovny se za tu dobu stala ikona moderní architektury.

Jachtaři nejsou salonní sportovci, žádní hráči billiardu. Aby v nakloněné lodi přemohli silný vítr, musí mít statečné srdce. V Podolí prokázali odvahu tím, že si jako projektanta pro novou loděnici vybrali v roce 1911 stavitele a architekta Ferdinanda Šamonila. Na druhém břehu Vltavy na smíchovském nábřeží viděli, jak Šamonil na začátku dvacátého století stavěl.

Yacht Klub

 

V letech 1903 až 1904 tu podle jeho návrhů byly postaveny domy v silně historizujícím stylu. Ten, kterému se podle nárožní sošky Choda říká Chodský, má nejen arkýře, věžičku a malé štítky, ale navíc ho zdobí ještě sgrafita podle návrhů Mikoláše Alše. Nic, co by ladilo s jachtařským vkusem, který jako jediné zdobení připouští modrobílé proužky na triku.

Přesto jachtaři Šamonila oslovili a udělali dobře. Architekt jim navrhl třípatrovou klubovnu, jejíž jedinou ozdobou jsou bílé okenní rámy na jinak tmavých a hladkých dřevěných stěnách. Přes svůj velký vnitřní prostor nepůsobí loděnice nijak bachratě. Tím, jak kopíruje svah říční navigace, vypadá z každé strany jinak. Při pohledu z podolského nábřeží to je monumentální sídlo nejstaršího jachtařského klubu v České republice, z opačné strany z Císařské louky vypadá jako vodácká chata. Říci, že je to obyčejná chata, by bylo nepřesné.

Yacht Klub

Drobné detaily, třeba okenní rámy, prozrazují, že loděnice byla Šamonilem navržena s neobyčejnou pečlivostí. Půlená okna jsou pod horní hranou rámu členěna do malých čtvercových tabulek a na dálku dávají vědět, že když se loděnice v roce 1912 stavěla, byla to doba, která ctila detaily a jejich pečlivé zpracování. Jak může být pohled na obyčejné okno slast, když materiál je dřevo, a ne plast.

Dřevěná loděnice měla být provizorium, než si jachtaři postaví zděnou. Je dobře, že místo toho raději členové Yacht Klubu stavěli nové firebally, piráty a cadety a loděnici nechali být. Z tak velkých dřevěných staveb z éry nastupující architektonické moderny se v Praze dochovala jediná. Škoda že se dnes už tak běžně, a nejenom pro stěžně, nestaví.



JAK SE TAM DOSTAT

Nejbližší tramvajovou zastávkou je Podolská vodárna, kde staví spoje číslo 3, 17 a 21. Obvykle zde staví i tramvaj číslo 16, ta má ale nyní výluku.

 

Yacht Klub

Yacht Klub

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist