Usmívající se mladík s míčem ve světlezeleném tričku a černých kraťasech, kolem něj spousta zeleně a květin. Sice umělohmotných, ale reklamní obrázek americko-kanadského výrobce sportovního oblečení Lululemon má díky tomu zřejmě působit „artově“ a zaujmout svou originalitou. Fotografie je součástí kampaně nazvané Be Planet, v níž firma, která měla loni tržby téměř 10 miliard dolarů a své zboží prodává i v Česku, tvrdí, že její „výrobky a postupy se vyhýbají poškozování životního prostředí a přispívají k uzdravování planety“. Lululemon v reklamách ujišťuje zákazníky, že vytváří „udržitelné“ materiály, využívá obnovitelných energií a omezuje odpad a spotřebu vody.

Podobná zelená tvrzení jsou v posledních letech součástí marketingu řady společností, mnohá z nich se teď ale začínají vracet jako bumerang. Na začátku roku zažalovala skupina občanů u soudu na Floridě firmu Lululemon kvůli podle nich podvodnému marketingu. Podle žaloby se textilní gigant zdaleka nechová tak ekologicky, jak tvrdí. Agentura Bloomberg uvádí, že Lululemon za poslední dva roky vzhledem ke zdvojnásobení tržeb také téměř zdvojnásobil množství takzvaných nepřímých emisí, které vznikají například při dopravě a distribuci výrobků. Žaloba napadá také to, že výrobce ve svých reklamách používá obrázky lesů a řek, aby vyvolával „mylný dojem, že je přátelský k životnímu prostředí“. Kvůli údajnému greenwashingu čelí firma Lululemon rovněž podnětu u kanadského úřadu pro hospodářskou soutěž.

„Tento případ může vytvořit precedent ukazující, že éra neověřených environmentálních tvrzení skončila. Firmy budou muset srovnat svůj marketing se skutečným jednáním, jinak budou čelit právním a reputačním rizikům,“ citoval magazín Vogue Business britskou iniciativu Shape Innovate, která se označuje za hlídacího psa módního průmyslu. 

Článek již není odemčený!

Váš známý vám umožnil přečíst si článek zdarma, ale uplynula doba, po kterou je článek odemčený.

Pro neomezený přístup ke všem článkům na našem webu si můžete zakoupit předplatné za 40 Kč.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Které velké firmy byly zažalovány kvůli greenwashingu a jak to dopadlo?
  • Jaké normy ohledně „natírání na zeleno“ EU schválila a kdy začnou platit?
  • Jaké „zelené“ certifikáty údajně dokazující udržitelnost mohou být problematické?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.