Na kládách u břehu poblíž lodního hangáru se vyhřívají dvě želvy nádherné, invazní druh původem z Ameriky. Jako byste se ocitli spíš někde v okolí Dallasu než na Brněnské přehradě. Jméno texaského města také od 90. let nesla stará výletní loď, která tu povozila statisíce lidí. Na vodu byla spuštěna v roce 1955, tehdy se ale jmenovala Moskva. Když se dva roky po sametovém převratu stal Dallas partnerským městem Brna, změnila loď symbolicky název. Po pětapadesáti letech provozu bylo plavidlo v roce 2010 odstaveno. Dopravní podnik města Brna je označil za nepotřebný vrak a začal hledat kupce. Hrozilo i jeho úplné zničení.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Nakonec se ale minulý týden opravená loď po desetileté pauze opět objevila na hladině Brněnské přehrady. Zatím jen zkušebně, provoz s pasažéry se rozběhne až o tomto víkendu. A bude to pod zbrusu novým jménem. "Morava, to je v pohodě, nikoho to neurazí. Předtím jsme vzývali Východ nebo Západ, nebyli jsme svoji," zamýšlí se nad přejmenováváním lodi Jiří Houdek, který v domku u přehrady, jíž se někdy říká Prýgl nebo Brněnské moře, žije už 45 let a právě se prochází po molu.

"Stálo nás to osm roků života a kopec nervů," vypráví Jan Martin Bejček, katolický farář, který před lety o svých dovolených pracoval na přehradě jako lodník a Dallas mu přirostl k srdci. Kněz ale nemluví o peripetiích se změnami jména, nýbrž o boji za to, aby loď neskončila na šrotišti. Když se před devíti lety dozvěděl, že ji chce dopravní podnik prodat, spolu s posledním kapitánem lodi Petrem Tučkem podal návrh na ministerstvo kultury, aby plavidlo prohlásilo za kulturní technickou památku.

Jenže dopravní podnik byl v té době v nákupní euforii, zaplatil za pět nových lodí rovněž určených pro přehradu téměř 85 milionů korun a manažeři nechtěli o investici do opravy Dallasu slyšet. Proti návrhu udělat z něj památku podal dopravní podnik na ministerstvo kultury dokonce oficiální námitku. "Na lodi byly v 70. a 80. letech provedeny úpravy a plavidlo ztratilo svůj autentický vzhled. Přitom lodě, které byly vyrobeny dříve a zachovaly se v nezměněné podobě, kulturními památkami prohlášeny nebyly," tlumočí dnes mluvčí dopraváků Hana Tomaštíková tehdejší argumenty. Z oněch starších lodí je dnes ve flotile celkem šesti plavidel v provozu pouze Brno, které se do roku 1989 jmenovalo Úderník.

Vrátíme snad i pěticípé hvězdy?

Bejček s Tučkem nicméně dosáhli svého a Dallas v roce 2013 kulturní technickou památkou prohlášen byl. To znamenalo definitivní stopku jeho případné likvidaci. Loď ovšem zůstávala roky v hangáru u přehrady a teprve poté, co dopravní podnik získal od ministerstva kultury pětimilionovou dotaci, vypsal v roce 2018 výběrové řízení. Vítězná firma Jesko CZ z Pardubic, jež vyrobila i zmíněných pět nových plavidel, pak na poslední chvíli zachráněnou chloubu z 50. let za necelých 16 milionů korun opravila.

"Předtím ji kolega Petr Tuček chodil do hangáru natírat barvou za vlastní peníze, aby nezrezivěla," vzpomíná Bejček. Poslední kapitán Dallasu se ale definitivního znovuzrození lodi nedožil. Zemřel před dvěma lety a pochovával ho právě jeho přítel a farář Bejček.

"Ta oprava stála docela dost na to, že jsme tu loď vlastně nepotřebovali," podotýká ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Dodává však, že z rekonstrukce má nakonec radost. "Pro mě jako technika je to mimořádný úspěch. Těším se, až bude zase na vodě," ujišťoval ředitel při rozhovoru v první polovině června.

Právě Havránek se zasloužil − jak říká, nechtěně − o to, že nijak zvlášť medializovaná událost přerostla během posledního tři čtvrtě roku téměř v aféru. Když se ho brněnští novináři při návštěvě opravny lodí v obci Hlavečník loni v říjnu zeptali, jak se zrekonstruovaný veterán vlastně bude jmenovat, ředitel prohlásil, že Moskva. Dallas už to být nemohl z jednoduchého důvodu: po odstavení původního Dallasu se jméno přeneslo na novou loď zakoupenou v roce 2011. A dva Dallasy brázdit hladinu přehrady nemohly.

"Říkal jsem si, že když je to technická památka, tak ať i s původním názvem. Potom jsem toho ale litoval," tvrdí ředitel. Když pak dopravní podnik spustil na svých facebookových stránkách anketu, nejvíce lidí se vyslovilo pro původní název Moskva. Vedení brněnského magistrátu ale pojmenování po ruské metropoli odmítlo. Navrhlo, že konečné rozhodnutí nechá na Brňanech, v anketě pořádané městem.

Radní za KDU-ČSL Jaroslav Suchý o názvu Moskva prohlásil: "Loď byla pojmenována v nějakém historickém kontextu, který dnes už neoslavujeme." Farář a lodník Bejček souhlasí: "Letos vzpomínáme výročí zavraždění Milady Horákové − a budeme dávat lodi název odkazující na 50. léta? To bychom na ni tedy měli vrátit i ty pěticípé hvězdy, které chlapi prý hodili v roce 1968 do přehrady."

Přestože se mezi zastupiteli objevovaly návrhy jako Prýgl nebo Carolus − podle vůbec první brněnské lodi přepravující lidi na konci 19. století −, nakonec se magistrát usnesl, že v hlasování dostanou občané na výběr pouze ze dvou jmen: Morava nebo Bratislava. Slovenská metropole patří, stejně jako Dallas, k partnerským městům Brna.

Bejček tvrdí, že s nápadem pojmenovat plovoucí památku Morava přišel za radními právě on. Návrh pak "po politické linii" prosazoval lidovecký náměstek primátorky Petr Hladík. "Piráti a ODS museli natruc vyrukovat s něčím jiným − navrhli Bratislavu," vzpomíná kněz. Radní nakonec po konzultaci s památkovým ústavem přece jen připustili do ankety i jméno Moskva. Ve finále se tedy vybíralo ze tří názvů.

Výsledky hlasování byly vyhlášeny na začátku června. Účastnilo se ho tři a půl tisíce obyvatel města a zvítězila Morava. Získala 60 procent hlasů, pro Moskvu byla třetina účastníků, jen desetina si přála Bratislavu. Jméno slovenské metropole, nejbližšího partnerského města Brna, tak bude ve zdejší přehradní flotile paradoxně chybět.

"Včera jsem byl na poradě na radnici a dostal jsem tam informaci, že loď se na základě ankety přejmenuje na Moravu, a tak to tedy bude," potvrzuje ředitel Havránek při schůzce druhý červnový týden. Jestli stále osobně preferuje Moskvu, nechce říct. "Nehlasoval jsem a ženě jsem to zakázal. Jsem profesionál a budu respektovat rozhodnutí svých nadřízených," dodává.

Není to Lenin ani Putin

Všechny lodě na Brněnské přehradě, které jsou nyní v provozu, mají kromě Brna, bývalého Úderníku, jména po některých ze třinácti partnerských měst moravské metropole. Je tu tedy nový Dallas, Utrecht, Vídeň, Stuttgart a Lipsko. S poslední jmenovanou právě u břehu přistává nejstarší zaměstnanec zdejší lodní dopravy, kapitán Gabriel Kováč.

"Morava? To přede mnou neříkejte nahlas. Nevěřím, že hlasování proběhlo korektně," prohodí s dovětkem, že jde o "politickou záležitost". Třiašedesátiletý muž, jehož plnovous naplňuje představu mořského vlka a který jako lodník na přehradě strávil téměř dvě třetiny svého života, je zastáncem pojmenování Moskva. I když většinu své kariéry strávil na této lodi, když už se jmenovala Dallas.

Kováč připomíná starou loďařskou pověru, že přejmenování plavidla přináší smůlu. "Když se to s Moskvou udělalo poprvé a spouštěli ji na přehradu jako Dallas, těsně před tím, než sjela na vodu, se zastavila. To bylo jisté znamení," vzpomíná kapitán. Podle mluvčí Tomaštíkové nicméně proběhlo zkušební spuštění Moravy minulý týden "zcela bez problémů". Po něm loď opět vrátili do hangáru, kde čeká na slavnostní křest, jenž má proběhnout v sobotu 4. července.

"Přejmenovat loď potřetí, to se snad nestalo nikde na světě," nepřestává se zlobit další propagátor názvu Moskva, penzista a vyučený elektrikář Lubomír Strážnický, který byl coby desetiletý přítomen prvnímu křtu lodi v roce 1955. "Moskva nám nic neudělala. Kdyby se jmenovala Lenin nebo Putin, ať jde klidně do šrotu," prohlašuje Strážnický, který v 80. letech jezdil na přehradě jako brigádník na lodi podniku Pramen. Ta coby plovoucí prodejna zastavovala u mol a lidé si na ní mohli koupit potraviny, včetně tehdy nedostatkových pomerančů.

Kováč se Strážnickým tvrdí, že po době minulého režimu nostalgií netrpí, nebyli v KSČ ani na zájezdu v Moskvě, ale myslí si, že když se loď stala kulturní památkou, měla nést název z doby, kdy vznikla.

"Moskva, Dallas nebo Morava, to je úplně jedno. Myslíte, že třeba za dvacet let budou návštěvníci přehrady řešit, jak se jmenuje loď, do které nastoupí? Budou spíš obdivovat její historickou hodnotu, tvar nebo kapitánskou kajutu," věří ředitel Havránek.

V červnu bývaly lodě na Brněnské přehradě vždy plné dětských pasažérů. Školy ale kvůli nedávné pandemii výlety zrušily, a tak teď paluby zejí prázdnotou a u mola je ve všední den nebývalé ticho. Na nedaleké lavičce odpočívá padesátiletý Petr Puk, dělník brněnské slévárny a fanoušek zdejšího hokejového týmu. "Kometa! Ta opravená loď by se měla jmenovat Kometa. Vždyť se tak jmenuje vlak i šalina. Tohle jméno by reprezentovalo nejvíc."