Už za tři týdny se výstaviště v pražských Letňanech stane na tři následující měsíce Mekkou domácích outdoorových nadšenců a dobrodruhů. V areálu PVA Expo odstartuje už 28. ročník Výstavy stanů. Zhruba na šesti tisících metrech čtverečních si budou moci lidé vybírat ze stovek batohů, spacáků, stanů a dalšího vybavení pro pobyt v přírodě. Loni si sem svou výbavu přišlo pořídit víc než 80 tisíc lidí, letos organizátoři ze společnosti 4camping čekají, že by mohla padnout hranice stovky tisíc návštěvníků.
Výstava, která je svou velikostí unikátní i ve srovnání s některými okolními státy, je jedním z příkladů, proč lze Česko směle zařadit mezi outdoorové velmoci.
Za vysoký počet firem s vybavením a oblečením do přírody vděčí Česko částečně i komunistickým časům, kdy horolezci a další dobrodruzi kvůli nedostatku kvalitního zboží začali sami šít péřové spacáky či bundy. Nejdřív pro svou vlastní potřebu, pak i pro kamarády a nakonec proto, aby získali peníze pro své další výpravy. Tak se zrodil byznys značek, jako je třeba Tilak (založil ho horolezec Roman Kamler), HUDYsport (Jindřich Hudeček), Moira (Mario Vlček), nebo Sir Joseph (Josef Rakoncaj).
Majitelé outdoorových firem se dnes nicméně potýkají s řadou výzev. Podobně jako na trhu s jízdními koly se v posledních letech řada hráčů v oboru vyrovnávala s poklesem poptávky a vysokými skladovými zásobami, zakladatelé od revoluce zestárli a někteří z nich marně řeší, komu vybudovanou firmu předat. Jak se od 90. let outdoorový trh proměnil a co dnes zákazníci vyžadují?
Co se dočtete dál
- V čem byla 90. léta pro start outdoorového byznysu ideální a proč ne všichni příležitost využili?
- Které firmy prorazily i za hranicemi.
- Kde outdoorový svět nakupuje materiály.
- Co musí mít dobrodruzi v batohu a jak se od revoluce změnila poptávka.
- Jaké problémy dnes domácí podnikatelé řeší.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.