Je to zvláštní sorta lidí, líčí mašinkáře prodejce modelů železnic David Strupp. „Skoro byste jim dal nějakou tu korunu, aby si koupili lepší bundu nebo zašli k holiči, ale oni pak vytáhnou z kapsy třeba pětadvacet tisíc a odnesou si několik hezkých lokomotiv. Je to o prioritách.“ Obchodník z České Lípy si nestěžuje. Navzdory všem krizím se alkohol, jídlo, sex a vláčky budou prodávat vždy, je přesvědčen. Odhaduje, že za rok se v byznysu s touhle hračkou, kterou se baví zdaleka nejen děti, pouze v Česku protočí až sto padesát milionů korun.

Modely železnic už přes dvacet let prodává. A dvakrát tak dlouhou dobu si s nimi hraje, tedy už od útlého dětství. Jeho starší bratr měl tehdy své kolejiště a postavil pětiletému Davidovi jiné, menší, aby mu neodnášel jeho mašinky. „To jsem zhruba po roce rozebral a postavil si vlastní a větší kolejiště, než měl bratr. A po letech, když už jsem měl vlastní děti, kupoval jsem jim k Vánocům nové a nové modely, abych si s nimi mohl také hrát,“ směje se David Strupp, který má kromě krámku s vláčky i půjčovnu lyží a dalšího sportovního vybavení. Pořídil  si také vůdcovské oprávnění na řízení skutečné lokomotivy a občas na dráze brigádně vypomáhá.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké modely jsou mezi českými mašinkáři nejpopulárnější?
  • Proč stojí výroba prototypu modelu lokomotivy v saské továrně na „tétéčka“ až sto tisíc eur?
  • Co se stalo v klubu železničních modelářů nedaleko Prahy, když tam dětem zakázali používání mobilů?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.