Neumíme myslet dopředu. Člověku to dojde, když se posadí do vlaku na klíčové trati vedoucí z Prahy na Plzeň a dále do Německa. Stav úseku mezi Prahou a Berounem je pravěk. Letošní léto to mnoha výlukami a sesunutou skálou, do které narazil jeden ze spojů, podtrhlo. Snilo se tu (a dál sní) o dlouhém tunelu. Nic proti. Ale zapomnělo se na to, že pro mobilitu budoucnosti je potřeba i skvělá příměstská doprava. Ta dnešní neodpovídá 21. století, a tak v „berounských“ vlacích stovky až tisíce lidí často zažívají martyrium.

Když loni Rakousko spustilo projekt klimatické jízdenky, neomezeného cestování jakoukoliv veřejnou dopravou v zemi za 1095 eur ročně, slýchal jsem směrem k Rakušanům uštěpačné poznámky. V zemi měl projekt hned v prvních měsících úspěch. Řeklo se totiž i B – nejen výhodně cestovat, ale také v nejbližších letech investovat miliardy eur do kolejí.

Rakušanům bychom měli být vděční, protože strhli pozornost ke kvalitě veřejné dopravy. Jak ukazují i aktuální zkušenosti s jedním z největších experimentů v dějinách veřejné dopravy v Německu – možností v létě cestovat místní a regionální dopravou jen za devět eur měsíčně –, lidé o to stojí. Masový úprk z aut k vlakům či tramvajím nenastal, ale výhody jsou zjevné. Jízdenka pomohla nejpotřebnějším, na něž zdražování bolestivě doléhá. Výzkumy prokázaly, že si díky ní mohli dovolit třeba výlet s dětmi, protože ušetřili za cesty do práce. Snížily se také emise, ubylo kolon na silnicích. Ale nejde jen o cenu, Němci v diskusích připouští, že by klidně platili víc. Klíčová je jednoduchost: neprodírat se džunglí tarifů, pásem, dopravců a aplikací. Inspirativní je, jak u sousedů o věci přemýšlejí a jak pro možnou nástupkyni síťové jízdenky za devět eur hledají balanc mezi výhodnou cenou a nutnými investicemi do infrastruktury.

Podruhé jsem si na vizionáře vzpomněl, když bylo venku úmorně a četl jsem text o tom, jak se v půlce srpna po prázdninách vracely do tříd děti v Severním Porýní. Uvnitř některých škol naměřili i 40 stupňů. Každá spolková země má jiný termín prázdnin, aby se mimo jiné nepřetížila dovolenková místa. Horko přispělo k diskusi o délce prázdnin (musí být i ty podzimní?), ale třeba také o stínu na školních dvorech.

Další příklad: Vídeň. Výrazně si uvědomuje změnu klimatu. Město rozšiřuje možnost osvěžení v ulicích, funguje tu ochlazovací centrum, myslí se na venkovní místa pro práci ve stínu. Také virtuální územní plán ukazuje, kde je stín. A rakouské hlavní město rovněž hledá netradiční cesty, jak se zbavit závislosti na fosilních palivech. Třeba jednu z nemocnic má vyhřívat odpadní teplo z nedalekého IT centra. Jsou to střípky, ale nastavují téma.

A ta témata by si zasloužila pozvednout výš napříč Českem. Stín ale asi dosud nebyl dost sexy a dopravu „sockou“ si ve velké politice na plakáty taky jen tak nikdo nedává. Zato o spalovací motor se pohádat umíme.

Česko je v čele Evropy a Hospodářské noviny jsou v Bruselu. Pokud chcete být u toho nejdůležitějšího, co se každý týden děje, a dočíst se i věci ze zákulisních jednání, odebírejte jediný newsletter v Česku věnovaný unii Ředitelé Evropy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist