Tři přání pro Popelku (Tre nøtter til Askepott, Norsko/Litva 2021)

v kinech od 23. 12., distribuce Bontonfilm

Pod zasněženými vrcholky hor se povaluje mlha a nad nimi krouží pták. Prolétá kolem stromů, krajinou, která příliš nepřipomíná český les. A ta blonďatá dívka klečící na sněhu také nevypadá jako typická Popelka. Přesto se od prvních scén severské variace na nejoblíbenější tuzemskou pohádku tvůrcům daří zachytit důvěrně známou atmosféru. „Jako divák jsem Tři oříšky pro Popelku viděla třeba patnáctkrát, během příprav na film pak snad stokrát,“ otevřeně přiznává inspiraci Vorlíčkovým originálem norská režisérka Cecilie Askeland Mosli. „Je to vážně dobrý film a ve své době byl podle mě hodně moderní.“

Klaus (Španělsko 2019)

na Netflixu

„Dopisy. Poslední dobou jich moc nepíšete, co? Jeden ale určitě napsat nezapomenete. Pošlete ho jistému baculatému pánovi v červeném obleku, a pokud jste víceméně sekali latinu, nechá u vás pár hraček,“ začíná hlas vypravěče o onom vousatém starci, který žije na severním pólu a rozváží na Vánoce dárky. Španělští tvůrci přišli předloni s půvabným animovaným příběhem o tom, jak celá ta věc s dopisy začala. Krásná zimní pohádka o přátelství mladého pošťáka a samotářského výrobce hraček si získala diváky i nominaci na Oscara.

Až na severní pól (Tout en haut du monde, Francie 2015)

na Aerovodu

Dospívající Saša se necítí jako typická příslušnice aristokratické společnosti carského Ruska 19. století ani jako běžná hrdinka pohádek, v nichž by měla jen čekat na správného ženicha. Debutující francouzský režisér Rémi Chayé po vzoru snímků nejslavnějšího japonského animačního studia Ghibli vypráví silný příběh o neméně silné hrdince odhodlaně se navzdory dospělým vydávající do neznáma, do lůna nehostinné přírody, po stopách dědečka‑polárníka. Jednoduchá animace klade důraz na city postav a patří k nejpovedenějším zimním dobrodružstvím posledních let.

Malý princ (Le Petit Prince, Francie 2015)

na HBO Go

Poté co natočil úspěšný hollywoodský animovaný film Kung‑fu Panda, pustil se americký režisér Mark Osborne do vůbec první celovečerní adaptace dětské klasiky Antoina de Saint‑Exupéryho. Tvůrci snímku vzniklého ve francouzské produkci slavný příběh o přátelství mezi dítětem a letcem upravili a rozšířili o další příběhovou linku. Zachovali však půvabnou dětskou optiku, v níž jsou dospělí trochu podivíni a v níž se lze snadno vydat kamkoli. Protože představivost nabízí magické výpravy do nespočtu světů.

Bílá paní (Československo 1965)

na YouTube kanálu Česká filmová klasika

Debutující režisér Zdeněk Podskalský natočil trochu jinou pohádku o strašidlech. Jeho bubáci více než děti, které v úvodu snímku s kastelánem kráčí do útrob hradu, strašili dobový režim. Ten pak také snímek pro jistotu uložil do trezoru. Protikomunistická satira s Vlastimilem Brodským, Rudolfem Hrušínským, Milošem Kopeckým či Jiřinou Bohdalovou s údernou ironií křičí ústy zapálených pohlavárů z balkonů stranické průpovídky o „pochybných reakčních cílech“ vstříc lidu. Lid sice přikyvuje, ale divák, zejména ten, který si pamatuje, se směje.

Powaqquatsi (USA 1988)

sobota 25. 12. , ČT art 22.35

Mezi pohádkami a biblickými podobenstvími nabízí sváteční televizní obrazovky i další způsob, jak spočinout a rozjímat. Paradoxně při sledování toho, jak jiní pracují. Režisér Godfrey Reggio v druhém ze svých čtyř bezeslovných dokumentárních esejů sleduje různé podoby lidské dřiny. Ale jeho cílem není společenská kritika. Reggio – za zvuků minimalistické hudby Philipa Glasse – přemítá nad uspořádáním veškerenstva. Powaqquatsi je slovo z jazyka indiánského kmene Hopi a tato „kosmická píseň“ hledí na svět prostýma očima původních kultur.

Nebožtíci přejí lásce (Avanti! USA/Itálie 1972)

pondělí 27. 12., ČT 2 21.55

Původem Rakušan Billy Wilder pronikl do Hollywoodu za jeho zlaté éry. Ale byť byl autorem nejúspěšnějších klasik, například Někdo to rád horké, rád se občas vydal i trochu proti proudu. Jako jeden z prvních natáčel v exteriérech i se zajímal o tabuizovaná témata jako alkoholismus. V pozdní romantické komedii Nebožtíci přejí lásce posunul Wilder původní divadelní hru do polohy nahořklé love story o úspěšném byznysmenovi, který přijíždí do Itálie vyzvednout tělo zesnulého otce. Pátá spolupráce s Billym Wilderem přinesla Jacku Lemmonovi Zlatý glóbus.