Když měl Stanislav Lachman odpovědět na otázku, co ho na jeho práci nejvíc baví, byl stručný: „Udělat z ničeho něco,“ konstatoval s úsměvem, který k němu jako k bytostnému optimistovi neodmyslitelně náležel. Mimochodem naprosto stejně popisoval svoje prvotní umělecké usilování i zakladatel abstraktního malířství František Kupka. Zatímco Kupka namaloval Dvoubarevnou fugu a desítky dalších přelomových obrazů, Lachman navrhl více než dvanáct stovek předmětů denní potřeby, z nichž se okolo devíti set dostalo do výroby. S takovým množstvím neměl v bývalém Československu, ale ani v současném Česku konkurenci.

Maxim Velčovský, který patří mezi nejvýraznější současné české tvůrce designu, je přesvědčen, že Lachman byl náš nejenom nejlepší, ale také nejplodnější český designér všech dob. „Snese srovnání s Dieterem Ramsem, který dlouhodobě pracoval jako návrhář pro firmu Braun. Stanislav Lachman definoval vizuální styl celé poválečné generace.“ Chtěl, aby byl svět lepší, jak si to přáli humanisticky zaměření architekti a designéři dvacátého století Švýcar Le Corbusier, Američani Charles a Ray Eamesovi nebo Fin Alvar Aalto. Pro ně to nebyla fráze, věřili v hluboký smysl svého počínání a možnost změny. Michal Froněk, který vyučuje design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, upozorňuje na zvláštní paradox: „Byl to člověk, na němž stál kus průmyslové produkce, ale přitom byl neuvěřitelně skromný. Zůstával v anonymitě, znali ho jenom lidé z oboru. Srovnáme-li jeho obrovskou produkci s produkcí dnešních designérů, kteří se s každým návrhem, aniž by vůbec došlo k jeho výrobě, okamžitě chlubí na Instagramu, tak je to značný nepoměr.“

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se