„Na erotických pomůckách není nic špatného, za co by se měl člověk stydět. Navíc se skvěle prodávají,“ říká sedmatřicetiletý majitel sexshopu Yoo.cz Vojtěch Sláma.
Foto: Tomáš Škoda
Když Vojtěch Sláma před lety programoval pro kamaráda on-line erotickou seznamku, zaujalo ho, kolik lidí službu využívá. Mladý Brňan se rozhodl otevřít pro ně internetový obchod s intimními pomůckami. Dnes je podnikatelem, který nemá auto a dává přednost vlakům, kromě Česka prodává i na Slovensku a chtěl by se prosadit také v Maďarsku a Rumunsku.

Vyhýbá se davům, nejlépe se cítí doma za počítačem a občasné nabídky na přednášky o vývoji webů odmítá s tvrzením, že pro něj není horší noční můry než přednášet před publikem. O svém lechtivém byznysu přitom Vojtěch Sláma dokáže mluvit naprosto přirozeně a otevřeně. „Na erotických pomůckách není nic špatného, za co by se měl člověk stydět. Navíc se skvěle prodávají,“ říká majitel skupiny sexshopů Twixo Group na zahrádce kavárny v pražském Karlíně. Přijel vlakem z Brna, na zádech má batoh a v něm počítač: „Auto nemám, protože rád chodím pěšky, a navíc ve vlaku člověk udělá hodně práce.“

Sedmatřicetiletý Sláma on-line obchod zaměřený na prodej erotických pomůcek založil před jedenácti lety. A dodnes je přesvědčený, že udělal dobře. Nejenomže se jeho byznys veze na stále rostoucí vlně e-commerce, Češi navíc postupně ztrácí ostych erotiku nakupovat. Přispěla k tomu třeba i mladá česká designérka Anna Marešová. Proslavila se vlastní značkou Whoop.de.doo, kterou založila v roce 2013. Už před lety dokázala, že intimní pomůcky pro ženy mohou být luxusním produktem, který se nemusí prodávat za zataženými závěsy. Ostatně předloni své produkty sama nabízela v dočasném butiku v pražském obchodním centru Westfield Chodov, bez neprůhledných tapet typických pro erotické zboží.

„Oproti dřívějšku jsou dnešní pomůcky méně vulgární, jsou elegantní a u mnoha lidí opadá stud o jejich pořizování mluvit,“ popisuje Sláma změny, kterými jeho obor za poslední dekádu prošel. „Třeba už dvě firmy u nás objednaly poukázky pro své zaměstnance jako benefit.“

Jeho skupina sexshopů Twixo Group roste posledních pět let dvouciferným tempem a loni utržila 25,5 milionu korun. Dařilo se jí i během pandemie, během níž Sláma rozjel svůj nejnovější e-shop Yoo.cz. „Na začátku jsme viděli mírný pokles, který se po dvou týdnech přehoupl do mírného růstu, ale Češi nakupují stále, bez ohledu na covid,“ pochvaluje si Sláma. Pro připomenutí: české e-shopy mají za sebou rekordní rok. Podle Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka lidé za on-line nákupy utratili bezmála 200 miliard korun, což je o čtvrtinu více než předchozí rok.

E-shop Yoo.cz by podle Slámových odhadů měl příští rok vyrůst o 40 procent. Podnikatel chce zároveň mnohem více vykročit za hranice. Sláma už prodává na Slovensku a nyní plánuje otevřít pobočky v Maďarsku a Rumunsku. „E-commerce je tam pět až šest let pozadu oproti nám, místní jsou vděční za každý nový e-shop,“ popisuje. Před třemi roky zkoušel prorazit v Polsku, nezadařilo se ale kvůli citlivosti místních na cenu. „Jakmile je jinde zboží levnější o pár zlotých, nemáte šanci.“

Byt plný erotických pomůcek

Vojtěch Sláma o sobě říká, že je z podstaty lenivý a programování mu ulehčuje život. Začal s ním už na gymnáziu a pokračoval studiem na univerzitě. Na Vysokém učení technickém v Brně potkal kamaráda, který ho požádal o vytvoření internetové erotické seznamky. „Byl jsem paf z toho, že seznamkami denně prošlo třeba padesát tisíc uživatelů, pro plno lidí jde o životní styl. Byla tady velká díra na trhu, tak mě napadlo udělat si vlastní e-shop,“ vzpomíná Sláma na rok 2010. Podnikat začal v době, kdy svůj byznys v tuzemsku rozjížděli dnes největší hráči tohoto oboru na on-line trhu. Nynější jednička v prodeji erotických pomůcek, Růžový slon, vznikla také v roce 2010 a ve stejné době se objevila i firma E-kondomy. K těm déle působícím patří společnost Flagranti, která se na trhu pohybuje už od roku 2004.

Vedle erotiky Sláma dříve zkoušel prodávat například i sortiment pro zahrádkáře. Zákazníci však často žádali odborné rady a jemu došlo, že erotické pomůcky jsou pro něj přirozenější než odrůdy jabloní. První sklad si udělal z vlastního bytu. „Bylo to doupě, všechny ty police, skříně, regály, všude něco bylo, všude na vás něco vypadlo,“ směje se. Jeho tehdejší partnerka s tím byla smířená, návštěvy k sobě domů však raději nezvali. „Věděla to i babička tehdejší přítelkyně. Když přijela, odhrnula závěs, beze slova zase zatáhla a už to nekomentovala,“ vzpomíná Sláma.

Zboží s erotikou vyrovnané v každém volném koutě bytu ale časem začalo jeho obyvatelům komplikovat život. „Problém nastal, když nás to začalo budit v noci, občas nějaká krabice začala vibrovat a to se už nedalo,“ vypráví mladý podnikatel. Také už nezvládal sám posílat balíky. Potřeboval si najmout brigádníky, ale nechtěl, aby mu do bytu chodili cizí lidé. Dva roky od založení firmy si tak našel vlastní sklad. V pronajatých prostorech v Brně vznikly také showroom a kancelář, kde dnes pracuje deset lidí, kteří za loňský rok vyexpedovali 21 tisíc objednávek, o dva a půl tisíce více než v roce 2019.

Kdo nakupuje intimní hračky

Finance na rozjezd sexshopu Slámovi půjčil otec. Důvěřoval mu a neváhal synovi poskytnout peníze našetřené z učitelského platu. Matka se se situací smiřovala hůře, postupem času ale prý uznala, že jde o podnikání jako kterékoliv jiné. Nějaký čas však vyprávěla známým, že její syn prostě jen programuje.

U Slámových jsou na svět jedniček a nul zvyklí, oba dva Vojtěchovi starší bratři se pohybují v IT. A k důvěře rodičů určitě přispělo, když si jejich nejmladší syn hned v den osmnáctých narozenin vyřídil živnostenský list a od té doby si přivydělával. O tom, jak s půjčkou od nich hospodaří, měli dokonalý přehled: „Každý měsíc jsem mámě a tátovi dával byznysové reporty, aby viděli, co se s penězi děje,“ přibližuje Vojtěch Sláma.

Reakce na obor, ve kterém podniká, je podle jeho slov dvojí: lidé mají buď velký zájem, nebo jej ostře odmítají. A promítá se to i do Slámova soukromého života. Jeho přítelkyně Michaela spadá do první skupiny. Pro e-shopy skupiny Twixo Group nejprve externě psala texty a starala se o sociální sítě. Časem nastoupila na plný úvazek a zhruba po půl roce se dali dohromady. „Zamilovali jsme se a samozřejmě jsme řešili, jestli vztah v týmu ukočírujeme. Ale protože nejsem její přímý nadřízený a Míša je uvědomělá, zvládáme to,“ říká Sláma.

Když se baví se spolužáky a kamarády, kteří pracující ve velkých korporacích, své životní volby nelituje. „Jsou svázaní pravidly, nemohou vůbec nic, musí se podřizovat zkostnatělým procesům,“ komentuje muž, který říká, že si na podnikání cení právě osobní svobody. A pokud by se někde nechal zaměstnat, tak prý jedině jako lesník nebo pošťák – aby se po dnech sezení za počítačem prošel. Ve volném čase se věnuje vesmíru. Na střechu si umístil infrakameru a teleobjektiv a s jejich pomocí pořizuje astrofotografie.

Za úspěchem Yoo.cz stojí podle Vojtěcha Slámy přibližně patnáct let vývoje e-shopu, zákaznická podpora a kvalitní zaměstnanci. Zpočátku prý ve výběru zboží trochu tápal, to se však změnilo s příchodem pracovníků, kteří věděli, co mají prodávat. Někdo z nich napsal pornoromán, jiný se vyzná v latexu… V první linii v showroomu byl zpočátku i Sláma, dnes už zase jen sedí v soukromí za počítačem a řeší strategii.

Jen loni v Česku vzniklo okolo osmi tisíc nových on-line obchodů. Část z nich tvořily ty zaměřené na erotiku. „Pokud vznikly jen jako přivýdělek k práci a jejich majitelé se rozvoji nebudou věnovat na sto procent, do dvou let skončí,“ tvrdí Sláma a dodává, že problém pro ně může být i nabídka tohoto zboží například na českém e-shopu Mall.cz nebo na čínské Alibabě. On sám prý ale o prodeji firmy uvažoval jen ve slabých chvílích, kdy byl zahlcen důsledky legislativy. „S tou si příliš netykám. Ta je však součástí každého podnikání, takže takový důvod není relevantní. A nabídka, která se neodmítá, zatím nepřišla.“

Erotiku chce i do budoucna prodávat pouze on-line, vlastní kamenné pobočky otvírat nehodlá. „Lidé chtějí diskrétnost. Chápu, že pro některou cílovou skupinu mohou mít smysl, ale ne pro naše zákazníky,“ vysvětluje. Nejvíc u něj nakupují lidé mezi 35–45 lety, více než polovinu tvoří muži, kteří vybírají zboží pro ženy. Podle průzkumu Yoo mezi zákazníky z února 2021 více lidí, 25 procent, nakupuje erotické pomůcky pro využití v páru než jen pro sebe, takoví tvoří jen desetinu z nich. „Tato data poskytují nový pohled na mýtus, že erotické hračky jsou hlavně pro ty, kdo nemají partnery. Opak je pravdou, v hojné míře je nakupují a využívají také páry,“ dodává Sláma.

A přestože má brněnský patriot velké plány na expanzi, do dvou let chce najmou další desítku pracovníků a jeho snem je mít logistická centra v zahraničí, další showroom nehodlá otevřít ani v Praze. „Jsem hrdý Brňan, byznys nikam přesouvat nebudu. Kdo jiný než Brňané si nechá na náměstí postavit sochu, která z určitého úhlu vypadá, jak vypadá…?“