Uprostřed prodejny nožů v pražských Horních Počernicích stojí muž v samurajském oděvu s japonským mečem katana za pasem. Ač to na první pohled může působit zvláštně, tady jsou na to zvyklí. Onen samuraj je šéf nožířské firmy Dellinger Marek Šmíd. Nože a kultura, ze které vzešly, byly nejprve jeho koníčkem, z něhož se postupem času stal byznys.

Marek Šmíd není absolvent nožířského oboru nebo brusič, k ostrým předmětům si zvláštní vztah neodnesl ani ze své rodiny. Je vyučený automechanik specializovaný na nákladní vozy. Těm se čtyřiačtyřicetiletý podnikatel věnoval většinu svého života. „V době, kdy se sem začala vozit zahraniční auta, ne pouze Tatry a Liazy, byla do nich potřeba spousta náhradních dílů. Já uměl obstojně anglicky, a tak si mě z dílny vytáhli na nákup a prodej náhradních dílů,“ popisuje Šmíd, jak se od oprav rozbitých aut dostal k obchodování.

„Cítil jsem se, co se autodílů týče, poměrně vyhořelý. Hledal jsem něco, co by mě bavilo. A tím se staly právě nože,“ říká Šmíd. Ty japonské už znal z minulosti, před deseti lety ale narazil na šéfkuchařský nůž typu Gyuto, který ho okouzlil. Svět ušlechtilých ostrých nástrojů ho brzy pohltil. „Poznal jsem, jak má nůž správně krájet a jaký je rozdíl s ním pracovat, když je poctivě udělaný. Jenže nože jsem si dovezl z Japonska a sehnat je v Česku bylo prakticky nemožné anebo byly příliš drahé,“ vysvětluje podnikatel.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se