Záliba ve shromažďování sportovních výsledků a statistiky vedla Martina Hájka k vybudování firmy Livesport. Nyní chce expandovat do dalších sfér.
Foto: Tomáš Nosil
Jakou globální značku z Česka znáte? Avast, Škoda, možná 3D tiskárny Josefa Průši. A co Livesport, vlastně FlashScore? Nenápadná technologická firma má po světě na 100 milionů uživatelů. Přináší jim on-line sportovní výsledky. Její zakladatel Martin Hájek s ní má velké plány. Stejně jako s obranou české demokracie.

Dva roky starý desetipatrový komplex Aspira v Nových Butovicích je téměř prázdný. Jemný déšť stéká ze skleněných stěn, výtah stoupá vzhůru kolem vylidněných poschodí (většina zaměstnanců pracuje z domova) a recepce uprostřed majestátního centrálního atria se zdá menší a menší. Budova, která získala nejvyšší ekologické certifikáty a nabízí přes 18 tisíc metrů čtverečních kanceláří, má jedno specifikum: nepostavila ji žádná developerská ani finanční skupina, ale relativně malá technologická firma Livesport, která zhruba pro 150 svých zaměstnanců a 200 brigádníků potřebuje aktuálně necelou polovinu domu, zbytek pronajímá. Další zvláštností je, že miliardovou investici kompletně uhradila ze svého.

Livesport se svou mezinárodní značkou FlashScore je jednou z mála opravdu globálních ryze českých firem. Po celém světě má bezmála 100 milionů uživatelů, jimž na webu ukazuje nebo posílá přes aplikaci v reálném čase sportovní výsledky. A to jak z největších sportů, jako jsou fotbal, hokej či basketbal, tak třeba z finského fenoménu pesäpallo nebo jihoasijského bojového soupeření kabadi. Podklady sbírá armáda brigádníků v datových centrech v Praze, Brně a Třebechovicích pod Orebem, průběžné výsledky a novinky skládají z on-line přenosů, z televize, ze sociálních sítí, z webů klubů, prostě z jakéhokoliv relevantního zdroje. Livesport, respektive FlashScore, je v tom nejlepší a nejrychlejší na světě. Velkou návštěvnost pak firma přetavuje ve velké inzertní příjmy.

Zakladatel a majoritní spolumajitel Livesportu Martin Hájek měl globální ambice dávno. Vlastně už jako teenager, jenž v 90. letech strávil nějaký čas s rodiči v Izraeli. V Tel Avivu rozjel portál na stahování hudby, který začaly záhy využívat desetitisíce lidí po celém světě. Jenže čerstvě plnoletý český internetový nadšenec ho raději zase zavřel: "Nechtěl jsem se dostat do problémů jako zakladatel Napsteru Shawn Fanning. Riziko mi došlo až dodatečně. Hlavní zkušenost, kterou jsem si z Izraele ale odnesl, byla ta, že i já sám mohu udělat projekt, který se prosadí kdekoliv na světě."

Po návratu do Česka zužitkoval svůj další koníček, a to shromažďování výsledků. Nejprve zkusil štěstí se službou ScoreSender, která posílala sportovní výsledky přes esemesky. "Předběhl jsem dobu, esemesky byly tehdy strašně drahé," komentuje nápad dnes. Úspěšnější byl s webem Tipování.cz: "Začal jsem tvořit webové stránky, publikovat a aktualizovat své roky sbírané sportovní statistiky 'výhernosti' fotbalových týmů." A přestože na počátku nového tisíciletí nešlo podobné fanouškovské projekty financovat z reklamy, portál nakonec koupila v roce 2000 Sazka. U ní ale Hájek vydržel jen necelé tři roky, pod ředitelem Alešem Hušákem neměl prostor na seberealizaci.

Livesport oficiálně spustil se svým byznysovým partnerem Jiřím Marešem v roce 2006, předtím si vzájemnou spolupráci ozkoušeli na portálu se sportovními statistikami BetExplorer. V posledních letech podnik prochází výraznou proměnou − stává se z něj multimediální skupina. Livesport postupně ovládl dánského poskytovatele sportovních dat Enetpulse, obchodníka s televizními právy na sportovní přenosy Pragosport nebo videotéku a filmovou databázi Kinobox. Loňské konsolidované tržby dosáhly 2,5 miliardy korun a ziskovost se počítala jako každý rok ve vyšších desítkách procent.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.