Díky českým vědcům se lidé mohou v příštích letech těšit na větší komfort při jízdě vlakem. Přinést by jej měly nové vlakové tlumiče, které vyvinuli výzkumníci z Fakulty strojního inženýrství brněnského VUT.
Tamější vědci zdokonalili takzvané magnetoreologické tlumiče. V nich se využívá speciální kapalina s příměsí drobných částeček železa. Když se v tlumiči pomocí elektřiny vytvoří magnetické pole, kousky železa se zřetězí tak, že při průtoku kapaliny pístem kladou větší odpor. Tím se zvyšuje tlumicí síla.
Nevýhodou ale bývá poměrně pomalá reakce. Než vznikne dostatečně silné magnetické pole, trvá to 20 až 300 milisekund podle velikosti tlumiče. "Nám se tuto odezvu podařilo snížit na 1,2 až 1,5 milisekundy," říká člen výzkumného týmu Michal Kubík. Podle něj je reakční doba nových tlumičů až stokrát rychlejší než mrknutí lidského oka.
Novinka by se mohla využít pro regulaci příčného kmitání železničních souprav, které může v extrémních případech vést až k jejich vykolejení. Aby se tak nestalo, mají vlaky stanovenou maximální povolenou rychlost. Cílem výzkumníků z VUT je za pomoci nových tlumičů povolenou rychlost souprav zvýšit.
"Při pomalejším průjezdu výhybkami či oblouky nové tlumiče navíc nepůsobí zbytečně velkou silou. Tím se snižuje opotřebení vozidla i železniční tratě," dodává Kubík.
Vědci už svůj tlumicí systém ozkoušeli na lokomotivách firmy Škoda Transportation na testovací trati v Německu. Novou technologii mají výzkumníci patentovanou a nyní doufají, že se brzy dostane do výroby.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist